مدیرعامل بانک صنعت و معدن در شورای گفتگوی لرستان:

سه میلیارد دلار تسهیلات در اختیار صنعت فولاد گذاشته‌ایم

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: این بانک در مجموع حدود سه میلیارد دلار تسهیلات در اختیار صنعت فولاد گذاشته است.

 

du8d_img_5188.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق لرستان؛ علی‌اشرف افخمی که در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: بانک صنعت و معدن در بخش صنعت فولاد فاینانس، 12 طرح تولیدی در چهار سال گذشته را با ظرفیت حدود هشت میلیون تن اجرا کرده است و بخشی از خطوط تولید در این صنعت با اعطای تسهیلات موردنیاز راه‌اندازی شده‌اند.

وی افزود: کل ظرفیت تولید فولاد کشور در حال حاضر 17 میلیون تن است در حالی‌ که مجموع ظرفیت این 12 طرح حدود هشت میلیون تن است که این بانک توانسته است نیمی از ظرفیت تولید کشور تنها در حوزه فولاد را تأمین مالی کند و ظرفیت فولادی کشور در صورت رسیدن کامل به تولید ظرف دو سال آینده به 25 میلیون تن می‌رساند و رتبه ایران از 13 یا 14 فعلی در دنیا ارتقا می‌یابد.

 

cke0_img_5191.jpg

 

وی با بیان اینکه در بخش پتروشیمی بزرگ‌ترین اتیلن خاورمیانه با فاینانس بانک صنعت و معدن بهره‌برداری شده است، عنوان کرد: بخشی از محصول تولیدی در این بخش صادر و بخشی به خط لوله اتیلن غرب کشور داده می‌شود.

افخمی با بیان اینکه بانک‌های صنعت و معدن در دنیا عموماً دولتی هستند و بانک صنعت و معدن یکی از 500 بانک توسعه‌ای دنیا است که بیش از 90 درصد آن دولتی است، تصریح کرد: این بانک در زمینه پتروشیمی کشور اقدامات قابل‌ توجهی انجام داده که سبب ایجاد اشتغال خوبی در کشور شده که از این موارد اعطای 230 میلیون یورو به پتروشیمی لرستان است که در مجموع 2.8 میلیارد یورو در بخش طرح‌های پتروشیمی در سطح کشور تأمین مالی شده است.

وی با اشاره به اهمیت برق در صنعت کشور خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن در حوزه نیروگاه بیشترین تأمین مالی را انجام داده که در این راستا سال گذشته 6 هزار مگاوات معادل 12 نیروگاه 500 مگاواتی فاینانس کرده که 6 مورد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و 6 نیروگاه دیگر در حال پیگیری و آماده‌سازی برای بهره‌برداری است.

 

h1fw_img_5195.jpg

 

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در زمینه صنعت کاشی‌سازی 60 درصد کاشی کشور توسط بانک صنعت و معدن تأمین مالی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بانک‌های توسعه‌ای در حوزه زیرساخت‌ها خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن نخستین قطار سریع منطقه را با سرعت 300 کیلومتر در ساعت در مسیر تهران و اصفهان تأمین مالی کرده است که این طرح با 1.8 میلیارد دلار با پیشرفت فیزیکی 40 درصد تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

استاندار لرستان:

بروکراسی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها باید حذف شود

استاندار لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد و باید حل‌وفصل شود بروکراسی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها است که خیلی زمان‌بر و وقت‌گیر است.

 

3zs_img_5196.jpg

 

هوشنگ بازوند افزود: پروسه‌ی ارجاع از بانک به صندوق توسعه ملی و برعکس، پروسه‌ی زمان‌بری است که اگر حذف شود در رونق اقتصادی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن خیلی از مسائل و مشکلات استان را حل کرده و مشکلات پروژه‌هایی مانند فولاد ازنا که سال‌ها خوابیده بود برطرف شد، افزود: هنوز بیکاری مشکل جدی استان است و برای بهبود اوضاع در این زمینه مطالعه اولیه ۲۲ طرح صنعتی انجام‌شده که برای اجرای آن‌ها نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: اقتصاد ایران، اقتصاد بانک محوری است که عموماً بانک‌ها در همه این پروژه‌ها شراکت دارند و قطعاً حمایت بانک صنعت و معدن در روند این پروژه‌ها تأثیر فراوانی دارد.

 

wtm_img_5197.jpg

 

استاندار لرستان عنوان کرد: چالش‌هایی نیز پیش رو داریم و شاید یکی از مسائل و مشکلاتی که وجود دارد و باید حل‌وفصل شود بروکراسی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها است که خیلی زمان‌بر و وقت‌گیر است، پروسه‌ای که از بانک به صندوق توسعه ملی می‌رود و یا برعکس است که اگر حذف شود در رونق اقتصادی خیلی تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: الان در یک رکودی به سر می‌بریم که به‌نوعی در این چهار  سال کشور گرفتار آواربرداری در فضای اقتصادی بوده ولی بعضی بروکراسی و ساختارها هنوز آن سرعت را خیلی زیاد نشان نمی‌دهد، اگر ما به دنبال خارج شدن از رکود اقتصادی هستیم این مسائل باید حل‌وفصل شود.

بازوند تصریح کرد: ارتباطی که بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها وجود دارد  ارتباط تعریف‌شده‌ای نیست و یک مشکل است؛ امروز حدود هفت صنایع بزرگ نیازمند حمایت است، در استان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت حدود 22 طرح صنعتی آماده و مطالعات اولیه آن‌ها انجام‌شده که اگر مشکلات آن‌ها حل شود و سرمایه‌گذار معرفی شود حدود سه هزار و 300 نفر نیز می‌تواند اشتغال‌زایی داشته باشد.

وی بابیان اینکه حدود هزار و 500 میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها است خاطرنشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال این 22 طرح خیلی می‌تواند گره‌گشای مشکلات بیکاری استان باشد.

 

1eqm_img_5203.jpg

 

استاندار لرستان گفت: کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به استان بوده است که حدود هزار تا هزار و 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید برای این پروژه صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه چند پله وضعیت بیکاری استان بهبودیافته ولی هنوز چالش اصلی ما بحث بیکاری است به دلیل اینکه دپوی زیادی از بیکاری در سنوات گذشته داریم و الآن نیز بیکاری چالش جدی استان است.