محصولات کشاورزی لرستان جزو سالم‌ترین‌ها در کشور هستند

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه‌ی این کمیسیون که پیش از ظهر امروز با موضوع بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی لرستان برگزار گردید، اظهار داشت: بر اساس آمار موجود، محصولات کشاورزی لرستان جزو سالم‌ترین‌ها در کشور هستند.

 

tz2n_img_9063.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مرتضی هادی‌پور با تقسیم‌بندی موانع صادرات محصولات کشاورزی لرستان به سه بخش: قبل از تولید، حین تولید و بعد از تولید، گفت: عدم تولید متوازن و یکنواخت به دلیل نداشتن برنامه‌ی کشت از جمله مشکلات پیش از تولید ماست که باعث گردیده تولیدات استان ما نوسانی باشند.

وی افزود: همین مسأله باعث گردیده در برخی سال‌ها با مازاد محصولات تولید شده مواجه باشیم و در مواقع دیگر با کمبود آن؛ که بر همین اساس قیمت محصولات هم نوسانی می‌شود.

هادی‌پور، از نبود انجمن‌ها و تعاونی‌های خرید محصولات کشاورزی در استان به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش از تولید لرستان نام برد و عنوان داشت: بحران کمبود آب هم در همین حوزه قابل بررسی است که متأسفانه در سال‌های اخیر شدت هم یافته است.

در حوزه‌ی موانع حین تولید هم، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به ترکیب نامناسب کودهای شیمیایی توسط کشاورزان و مشکلات ناشی از این مسأله اشاره کرد و بیان داشت: از نظر مقدار مصرف سموم کشاورزی در ایران و جهان بر اساس آمارهای موجود، در تولید محصولات کشاورزی استان ما از کم‌ترین میزان سموم استفاده می‌شود که همین مسأله باعث گردیده محصولات کشاورزی لرستان جزو سالم‌ترین‌ها در کشور باشند.

مرتضی هادی‌پور؛ بالا بودن هزینه‌ی تولید محصولات کشاورزی در کشور و به تبع آن در استان لرستان را از جمله دیگر موانع و مشکلات حین تولید دانست و گفت: عدم کاربرد ماشین‌آلات، سوءمدیریت و همچنین بالا بودن هزینه‌ی تأمین آب مورد نیاز محصولات کشاورزی از جمله دلایل بالا بودن هزینه‌ی تولید می‌باشد.

وی در ادامه به موانع و مشکلات پس از تولید اشاره کرد و عنوان داشت: نداشتن اطلاعات بازارهای هدف محصولات کشاورزی به دلیل نبود بازرگانان قوی در استان یکی از موانع پس از تولید محسوب می‌شود.

 

mpsd_morteza_hadipour.jpg

 

هادی‌پور گفت: در زمینه‌ی بسته‌بندی و فرآوری واقعاً مشکل داریم؛ به صورتی که می‌توانیم بگوییم اصولاً در حوزه‌ی محصولات کشاورزی استان بسته‌بندی نداریم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر اینکه در زمینه‌ی فرآوری محصولات صیفی و سبزی در استان هیچ کاری صورت نگرفته است، تصریح کرد: در واقع ما تولیدکننده‌ی مواد خام استان‌های دیگر هستیم که محصولات خودمان را با بسته‌بندی مناسب دوباره به بازار استان خودمان عرضه می‌کنند.

 

 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان:

لرستان بیشترین قابلیت تولید محصولات سالم را دارد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در استان لرستان استعدادهای طبیعی فراوانی وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی انجام داده، استان لرستان بیشترین قابلیت تولید محصولات سالم کشاورزی را دارد.

 

429_hosein_pir_hayati.jpg

 

حسین پیرحیاتی بیان داشت: در همین زمینه، برخی از محصولات استان بی‌آنکه کسی دنبالش بوده باشد، به صورت کاملاً سالم و ارگانیک تولید می‌شوند.

وی با اشاره به غلط بودن الگوی مصرف آب در توسط کشاورزان لرستانی گفت: از آنجا که همواره آب فراوانی در اختیار آن‌ها بوده، به فکر شیوه‌های استفاده‌ی بهینه از آن نبوده‌اند و مشکلاتی که اخیراً در زمینه‌ی کمبود آب شدت گرفته، باعث گردیده کشاورزی این استان شرایط ناپایداری پیدا کند.

پیرحیاتی با تأکید بر اینکه نباید منتظر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی باشیم که از تهران ابلاغ می‌شوند، عنوان داشت: باید خودمان در زمینه‌ی برطرف نمودن مشکلات و موانع صادرات محصولات کشاورزی استان برنامه‌ریزی کنیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام این خبر که در سال گذشته مصرف کود شیمیایی در استان کاهش چشمگیری داشته، بیان داشت: این کاهش در شرایطی اتفاق افتاده که محدودیتی در عرضه‌ی کود نداشته‌ایم و خوشبختانه 8 هزار تن در انبارها به صورت توزیع‌نشده باقی مانده است.

حسین پیرحیاتی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی مصرف سموم هم شاهد این کاهش بوده‌ایم، ادامه داد: بر اساس دستورالعملی که از تاریخ 21 مردادماه به اجرا درمی‌آید، تمامی کارگاه‌های تولید کود شیمیایی و واردکنندگان این محصولات موظف به ثبت مشخصه‌ی تولیدات‌شان می‌شوند و دقیقاً از سه ماه بعد از این تاریخ، کنترل و نظارت بر این تولیدات آغاز خواهد شد و محصولاتی که ثبت نشده باشند، قاچاق قلمداد خواهند شد.

 

r9lp_img_9072.jpg

 

وی افزود: در زمینه‌ی مصرف سموم هم یک کد 16 رقمی تدارک دیده شده که روی همه‌ی محصولات کشاورزی کشور درج می‌شود و بر اساس آن مشخص می‌شود که دقیقاً در کدام نقطه از کشور تولید شده و توسط چه کسی.

پیرحیاتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم انتظار داریم به دنبال جذب سرمایه‌گذار، کارآفرین و بازاریاب محصولات کشاورزی باشد.   

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: از انجمن ارگانیک لرستان هم می‌خواهیم برای محصولات سالم استان بازار مناسب پیدا کند تا سایر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی هم به این سمت گرایش پیدا کنند.

 

معاون امور دام جهاد کشاورزی لرستان:

باید علوفه‌ی دانه‌ای را جایگزین علوفه‌ی خَشَوی کنیم

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اعلام این نکته که در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در استان 32 هزار تن می‌باشد، اظهار داشت: سرانه‌ی تولید گوشت قرمز ما به 18 کیلو رسیده که با توجه به اینکه این رقم در سطح کشور حدوداً 12 کیلو می‌باشد، با مازاد 10 هزار تن در این زمینه مواجه هستیم که می‌توانیم در حوزه‌ی صادرات آن را مورد توجه قرار دهیم.

 

syrv_naser_najibzadeh.jpg

 

ناصر نجیب‌زاده به صادرات 69 هزار رأس دام در سال گذشته از استان لرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه این میزان صادرات از طریق گمرک لرستان صورت نگرفته و پس از حمل به استان خوزستان به کشورهایی مانند کویت صادر شده است.

وی افزود: در همین زمینه ضروری است جلسه‌ای با مسئولان گمرک استان داشته باشیم تا در این زمینه بتوانیم چاره‌اندیشی کنیم.

نجیب‌زاده به صادرات شیر از استان هم اشاره کرد و بیان داشت: در زمینه‌ی تولید شیر در استان نسبت به سال گذشته با افزایش 54 درصدی از نظر حجمی مواجه بوده‌ایم که عمده‌ی آن به کشور عراق صادر گردیده است.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: در همین حوزه سرانه‌ی شیر در استان 134 کیلو می‌باشد که با توجه به میزان سرانه‌ی کشوری که کمتر از 100 کیلو است، وضعیت مناسبی داریم.

ناصر نجیب‌زاده عنوان داشت: در زمینه‌ی تولید عسل با اینکه میانگین سرانه‌ی ما از کشور پایین‌تر است اما از نظر کیفیت جزو چند استان برتر کشور هستیم.

 

xhj5_img_9067.jpg

 

وی با بیان اینکه در بخش طیور از نظر شرایط کشتارگاهی با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر برخی کشتارگاه‌های استان به سیستم سورت‌بندی مناسبی مجهز شده‌اند که امیدواریم این اتفاق در مورد بقیه‌ی کشتارگاه‌ها هم بیفتد.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پایان با تأکید بر اینکه تولید علوفه‌های خشوی مستلزم مصرف آب فراوانی است، گفت: بهتر است در این زمینه به سمت استفاده از علوفه‌های دانه‌ای وارداتی برویم که به‌صرفه‌تر است و شاید بتوانیم از آن به “واردات آب” تعبیر کنیم.

 

دبیر کمیسیون بازرگانی اتاق خرم‌آباد:

در برنامه‌ریزی و هدفگذاری برای صادرات هیچ‌گونه تعللی جایز نیست

دبیر کمیسیون بازرگانی اتاق خرم‌آباد هم که به منظور طرح مشکلات صادرکنندگان استان در این جلسه حضور داشت، گفت: اساساً در حوزه‌ی صادرات باید به فکر محصولاتی باشیم که مزیت رقابتی دارند.

 

8fuu_sepideh_koushki.jpg

 

سپیده کوشکی با تأکید بر اینکه ممکن است مزیت رقابتی در اشکال مختلفی وجود داشته باشد، اظهار داشت: برخی محصولات کشاورزی استان به صورت ذاتی دارای مزیت رقابتی هستند و در این زمینه لازم نیست کار خاصی روی آن‌ها صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه صادرات پایدار، اتفاقی نیست و هدفگذاری و برنامه‌ریزی لازم دارد، بیان داشت: در گام نخست ضروری است به یک شناخت کامل و جامع از وضع موجود برسیم و پس از آن، کشورهای هدف را مشخص کنیم.

کوشکی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست، تصریح کرد: در گام بعدی لازم است محصولات مورد نظرمان را با الزامات کشورهای هدف تطبیق بدهیم.

دبیر کمیسیون بازرگانی اتاق خرم‌آباد با تأکید بر اینکه لازم نیست روی همه‌ی محصولات استان در بحث صادرات تمرکز کنیم، گفت: اولویت با محصولات مزیت‌دار و برطرف کردن مشکلات و موانع پیش روی صادرات آن‌ها باید باشد.  

سپیده کوشکی به جای خالی آموزش در نزد تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه هم در حوزه‌ی تولید و هم در حوزه‌ی برداشت محصولات، دست‌اندرکاران امر، آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و همین مسأله بعضاً باعث می‌شود از کیفیت تولیدات کاسته شده و آسیب‌پذیر شوند.

وی مشخصاً به محصول انار لرستان اشاره کرد و گفت: این محصول دارای مزیت رقابتی خوبی است اما اگر در هنگام برداشت و بسته‌بندی محصول کمترین ضربه‌ای به آن وارد شود، مقدمات فساد آن فراهم می‌شود و ممکن است پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی، از بین برود.

کوشکی افزود: فسادپذیری محصولات دارای مزیت رقابتی استان (مثل انجیر) باعث می‌شود عمده‌تمرکزمان را بر روش‌های بسته‌بندی و سرعت بخشیدن به زمان ارائه‌ی آن به بازار بگذاریم تا فرصت‌های موجود در این حیطه را از دست ندهیم.

 دبیر کمیسیون بازرگانی اتاق خرم‌آباد، از شفاف و واقعی نبودن اطلاعات موجود در زمینه‌ی محصولات کشاورزی لرستان هم به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی صادرات این محصولات یاد کرد و بیان داشت: متأسفانه این اطلاعات هم واقعی نیست و هم به‌روز، و همین باعث می‌شود صادرکنندگان محصولات کشاورزی آگاهی کاملی از وضع موجود نداشته باشند تا بر اساس آن بتوانند نسبت به انجام برنامه‌ریزی مناسبی اقدام کنند.

سپیده کوشکی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی و هدفگذاری برای صادرات هیچ‌گونه تعللی جایز نیست، زیرا رقبا به راحتی بازار را از آن خود می‌کنند، گفت: اتاق بازرگانی خرم‌آباد این آمادگی را دارد که با سازمان جهاد کشاورزی در زمینه‌ی هدفگذاری همکاری نماید و تجربیات صادرکنندگان را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

وی؛ ارائه‌ی اطلاعات شفاف و به‌روز، ساماندهی و نظارت بر تولیدات، ایجاد ارتباط بین کشاورزان و صادرکنندگان و اتاق بازرگانی، کمک به ایجاد تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در مناطق تولید محصولات دارای مزیت صادراتی، کمک به ایجاد تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در مناطق تولید محصولات دارای مزیت صادراتی و همچنین تسریع در بهره‌برداری از ظرفیت گلخانه‌های استان را از جمله انتطاراتی دانست که در همین زمینه از سازمان جهاد کشاورزی لرستان وجود دارد.

 

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد:

بازرگان به ثبات بازار نیاز دارد

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در ادامه‌ی این جلسه با ذکر این نکته که: بازرگان به ثبات بازار نیاز دارد، گفت: بخشی از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان، مربوط به میزان تولید است که اگر کم باشد، طبیعتاً مقرون به صرفه نخواهد بود، چون پاسخگوی هزینه‌هایی مانند بسته‌بندی و بازاریابی و… نخواهد بود.

 

tde0_somayeh_ghorbani.jpg

 

سمیه قربانی با تأکید بر اینکه عمده‌ی مشکلات این حوزه ناشی از عدم ارتباط مناسب میان کشاورزان و بازرگانان می‌باشد، اظهار داشت: کیفیت محصولات تولیدی برای صادرات و سرعت ارائه‌ی آن به بازار هم در این میان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

وی، در بخش دیگری از سخنانش به بحران آب اشاره کرد و افزود: در کنار این مسأله، خرده‌پا بودن کشاورزی و کوچک بودن مساحت زمین‌های زراعی هم باعث گردیده امکان انجام کشاورزی مکانیزه وجود نداشته باشد که همین امر باعث افزایش قیمت تمام‌شده‌ی محصولات می‌شود.

قربانی به ضرورت تغییر الگوی کشت در لرستان هم اشاره کرد و عنوان داشت: برای اجرای تغییر الگوی کشت ضروری است بازارهای هدف محصولات را هم در نظر داشته باشیم و البته یکپارچه‌سازی زمین‌های زراعی هم اگر در دستور کار قرار بگیرد می‌تواند تأثیر به‌سزایی در کیفیت محصولات کشاورزی و پایین آمدن قیمت تمام‌شده‌ی آن‌ها داشته باشد.