رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: لرستان از سرمایه‌گذاران خصوصی استقبال می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد، حسین سلاح‌ورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذاران باید برای ورود به عرصه‌ی اقتصادی لرستان تشویق شوند، تصریح کرد: این استان در تمامی زمینه‌ها توانمند است و اگر در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد قطعاً مشکلات بخش خصوصی مرتفع خواهد شد.

وی به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اشاره و تصریح کرد: با وجود شرایط دشواری که امروز در حوزه‌‌ی اقتصاد با آن روبرو هستیم ضرورت دارد همه‌ی‌ تلاش‌مان را برای بهبود شرایط و خروج از این وضعیت به کار گیریم تا با تحقق منویات رهبری در این زمینه شاهد شکل‌گیری «حماسه اقتصادی» باشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با بیان این‌که سهم لرستان در توسعه‌ی اقتصادی متناسب با وزن و جمعیت این استان نسبت به کشور نیست، ادامه داد: در این راستا لازم است بخشی از منابع مناطق دیگر به لرستان اختصاص یابد و شرایط تشویقی ویژه برای فعالان اقتصادی استان فراهم گردد.

سلاح‌ورزی در ادامه یادآور شد: تولید ناخالص لرستان همواره کم‌تر از یک درصد بوده است؛ به طوری‌که این میزان باید بیش از دو درصد باشد.

وی افزود: لرستان 2,5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، اما متأسفانه به تناسب جمعیت، سهم خود را از اعتبارات نگرفته است.

صدور یک‌هزار و 200 کارت بازرگانی در لرستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود به صدور بیش از یک‌هزار و 200کارت بازرگانی در لرستان اشاره و اضافه کرد: از این تعداد کارت صادر شده تعداد 320 کارت در استان فعال است که به مدت یک سال اعتبار دارند؛ دارندگان این کارت‌ها، صاحبان واحدهای تولیدی و صادرکنندگان لرستان هستند.

سلاح‌ورزی با اعلام این‌که نرخ بیکاری در لرستان دو برابر نُرم کشوری است، ادامه داد: این امر به دلیل بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری کافی در استان است.

تقویت بخش خصوصی ضامن اشتغال در لرستان

وی با تأکید بر این‌که اگر بخش خصوصی در لرستان تقویت نشود بیکاری در لرستان به قوت خود باقی خواهد بود، ادامه داد: ما خواهان حمایت همه‌جانبه‌ی مسئولان استانی و کشوری برای جذب از سرمایه‌گذار در لرستان هستیم.

سلاح‌ورزی؛ از سال گذشته به عنوان سال نامطلوب برای اقتصاد کشور و بخش خصوصی یاد کرد و اظهار داشت: متأسفانه همین امر مشکلات زیادی را برای بخش خصوصی به ارمغان آورد و مانع تحقق برنامه‌های این بخش شد.

وی؛ لرستان را استانی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌شمار توصیف کرد و گفت: لرستان با وجود توانمندی‌های کم‌نظیرش در بخش تولید و اشتغال با مشکلات فراوانی روبرو است؛ به طوری‌که با همه‌ی تلاش‌‌های انجام‌شده در بخش‌های مختلف برای جذب حمایت و تقویت تولید استان متأسفانه در این حوزه مشکلات ریشه‌کن نشده است.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: رشد اقتصادی در گرو شرایط ویژه از جمله سیستم درست حمل‌و‌نقل، بسته‌های تشویقی و نظام اعطای تسهیلات استاندارد است و بانک‌ها باید توان وام‌دهی داشته باشند. در صورتی که این موارد محقق نشود در روند توسعه‌یافتگی و سرمایه‌گذاری لرستان شکاف ایجاد می‌شود.

برای حمایت و تقویت تولید استان برنامه داریم

وی با تأکید بر این‌که اتاق خرم‌آباد برای حمایت و تقویت بخش تولید استان برنامه دارد، ادامه داد: به همین منظور از ابتدای سال‌جاری توسعه‌ی صادرات غیرنفتی و توسعه‌ی تجارت خارجی در دستور کار اتاق خرم‌آباد قرار گرفت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به کشورهای هدف برای جذب سرمایه‌گذاری در لرستان اشاره کرد و گفت: در این راستا از سفرای کشورهایی چون تایلند، افغانستان و گرجستان دعوت کردیم تا از لرستان دیدن کنند.

سلاح‌ورزی هدف از این کار را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش تولید لرستان و هم‌چنین راضی کردن این کشورها برای حضور سرمایه‌گذاران‌شان در استان برشمرد.

وی توسعه‌ی‌ مناسبات بین‌المللی را از جمله‌ راهکارهای بهبود وضعیت تجار و صنعتگران لرستان عنوان کرد و افزود: معرفی توانمندی‌های لرستان به فعالان اقتصادی سایر نقاط دنیا و در مقابل امکان ارتباط دوسویه به منظور استفاده از امکاناتی که در سایر نقاط جهان وجود دارد، هدف بزرگی است که می‌تواند در قالب توافق‌نامه‌های همکاری متقابل به دست بیاید.

وی با اعلام این‌که سفیر تایلند و هیأت همراه در هفته‌ی جاری به لرستان آمدند و از کارخانجات و صنایع استان بازدید کردند، تصریح کرد: سفیر تایلند لرستان را استانی مستعد برای سرمایه‌گذاری دانست.

سلاح‌ورزی هم‌چنین از حضور سفیر افغانستان و مجموعه‌ی اقتصادی این سفارت در لرستان خبر داد و گفت: آن‌ها خردادماه به استان حاصل‌خیز لرستان سفر می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در ادامه گفت: دو هیأت تجاری 30 نفره از لرستان شامل تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان برای ارائه‌ی خدمات فنی و مهندسی استان به اقلیم کردستان عراق اعزام خواهند شد.

سلاح‌ورزی یادآور شد: استان‌های اقلیم کردستان عراق، سلیمانیه و… ظرفیت مطلوبی برای تولیدکنندگان فنی و مهندسی لرستان برای اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

وی در ادامه‌ی سخنان خود به اعزام هیأت‌های اقتصادی لرستان به گرجستان اشاره و تصریح کرد: ایران و گرجستان روابط کاری مطلوبی دارند که همین امر موجب فراهم کردن ظرفیت مطلوب برای تولیدکنندگان لرستانی می‌شود.