وضعیت محصولات مازاد کشاورزی استان بررسی شد

استاندار لرستان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان اظهار داشت: با افتتاح ایستگاه پمپاژ آب فیض‌آباد ۶۰۰ هکتار زمین دیم آبی شد که با افتتاح این ایستگاه کشاورزان بلافاصله اقدام به کاشت سیب‌زمینی کردند.

 

vsae_img_2651.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، هوشنگ بازوند با بیان این‌که در محور جاده بیران‌شهر به سمت پل هرو و الیگودرز نیز این اتفاق در حال رخ دادن بود، افزود: آن موقع به رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفتم آیا برنامه‌ای برای این میزان کشت سیب‌زمینی دارید که پاسخ داد بله‌، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و در این خصوص مشکل نداریم.

رییس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان ادامه داد:  همچنین در این رابطه 1۰ روز پیش ایشان را خواستم که استدلال‌های قانع‌کننده‌ای داشتند و گفتند قابلیت انبار این مقدار سیب‌زمینی در استان وجود دارد.

بازوند با تأکید بر این‌که نگرانی اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان در رابطه با محصولات کشاورزی مازاد، جدی است، تصریح کرد: کمیته‌ای به ریاست رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل شده و ظرف یک هفته راهکارهای لازم برای تعیین تکلیف سیب زمینی مازاد استان که الان نمی‌دانیم چقدر است و مشکل خریداری چغندر را ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لرستان در تولید ماهی سردآبی رتبه اول استان‌های غیرساحلی را دارد؛ با این حال در این استان بازارچه مخصوص عرضه ماهی وجود ندارد.

 

lo2c_houshang_bazvand.jpg

 

استاندار لرستان با تأکید بر این‌که شرکت شیلات باید این بازارچه را راه‌اندازی کند، اضافه کرد: بازار عرضه مستقیم میوه و محصولات کشاورزی استان باید راه‌اندازی شود.

بازوند یادآور شد: لرستان تنها استانی است که در سوپرمارکت‌های آن میوه هم به فروش می‌رسد، این امر کار درستی نیست که فروشگاه مواد غذایی، میوه هم می‌فروشد.

وی با بیان این‌که در استان‌هایی چون مرکزی و همدان 13 سال پیش بازارچه‌های مخصوص میوه و تره‌بار راه‌اندازی شده است، خطاب به شهردار مرکز لرستان گفت: شما آقای شهردار باید در این امر پیش‌قدم باشید، نگرانی‌های موجود را مرتفع نمایید و حتی اگر نیاز است از فضای سبز نیز می‌توانید برای ایجاد این بازارچه‌ها استفاده کنید.

استاندار لرستان، تشکیل کارگروه اجرای ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ظرف 20 روز آینده را مصوب کرد و گفت: این کارگروه در جلسه بعدی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان باید گزارش کار ارائه دهد.

بازوند در ادامه سخنان خود به راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان اشاره و اعلام کرد: قرار است این مرکز توسط یکی از وزرا به بهره‌برداری برسد و از این به بعد همه امور مربوط به سرمایه‌گذاری استان از طریق این مرکز پیگیری می‌شود.

 

رییس اتاق خرم‌آباد تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد بازارچه عرضه کالا توسط شهرداری خرم‌آباد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، ایجاد بازارچه عرضه کالا در خرم‌آباد توسط شهرداری مرکز لرستان را ضروری دانست.

 

uwwh_hosein_selah_varzi.jpg

 

حسین سلاحورزی نیز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان به مصوبات جلسه گذشته این شورا اشاره و اضافه کرد: تشکیل کمیته‌ی پیگیری جذب سرمایه‌گذاران خارجی در شرایط پساتحریم و پسابرجام بود که خوشبختانه این کمیته به ریاست علی هادی‌چگنی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل شد.

وی از ارسال نامه و معرفی اجمالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان به سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی مشترک کشورهای صنعتی به عنوان تصمیمات اتخاذ شده در نخستین جلسه‌ی این کمیته یاد کرد و افزود: در این راستا پاسخ‌هایی نیز از آن‌ها دریافت شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با بیان این‌که طراحی و راه‌اندازی پورتال جامع سرمایه‌گذاری استان از دیگر برنامه‌های در دستور کار کمیته‌ی پیگیری جذب سرمایه‌گذاران خارجی در شرایط پساتحریم است، تصریح کرد:  در نخستین جلسه این کمیته مصوب شد که همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به صورت سالیانه برگزار شود.

سلاح‌ورزی از معرفی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی لرستان برای پیگیری ماده ۱۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به عنوان دومین مصوبه‌ی جلسه‌ی گذشته‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان نام برد و با ابراز تأسف گفت: دستگاه‌های اجرایی استان در این رابطه همکاری مطلوبی نداشته‌اند؛ به طوری‌که تعداد معدودی از آن‌ها نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند.

 

r0q8_img_2606.jpg

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به عنوان یکی از موضوعات در دستور کار جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان نام برد و تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه، به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط و نیز فروشندگان کم سرمایه به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل، شهرداری‌ها موظفند با استفاده از زمین‌های متعلق به خود یا وزارت راه و شهرسازی، مکان‌های مناسبی را در شهرها آماده بهره‌برداری نمایند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به اشخاص یادشده اجاره دهند.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان، ایجاد بازارچه عرضه کالا در خرم‌آباد توسط شهرداری مرکز لرستان را ضروری دانست و اذعان کرد: به نظر می‌رسد این قانون در صدد کاهش دادن فاصله قیمت تولید و قیمت فروش است.

سلاح‌ورزی در تکمیل سخنان خود اعلام کرد: آیین‌ نامه اجرایی ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ابلاغ شده و بر اساس آن باید کارگروهی برای اجرایی شدن این قانون در لرستان و به عضویت فرماندار، شهردار، اتاق اصناف و تعاون و… تشکیل شود.

ضرورت حل مشکل واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی خرم‌آباد یکی دیگر از موضوعات در دستور کار این جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی را پیگیری مشکل مازاد محصولات کشاورزی از جمله چغندرقند و سیب‌زمینی برشمرد و تصریح کرد: مشکل مازاد محصولات کشاورزی در سطح ملی وجود دارد؛ به طوری‌که به تازگی یک‌هزار و 700 تن محصول فاسد در یکی از استان‌ها دفن شد.

 

we12_img_2633.jpg

 

سلاح‌ورزی با انتقاد از کارخانه قند لرستان اعلام کرد: این کارخانه سال گذشته به کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران لرستان درخواست داد که اجازه خارج شدن چغندرقند از استان داده نشود و همه‌ی محصول در استان فرآوری شود؛ در حالی‌که امسال کارخانه‌ی قند چغندر مازاد را خریداری نکرده، با این استدلال که با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شده است.

وی در ادامه‌ی سخنان خود نیز به مشکل مازاد سیب‌زمینی در لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه شرق استان چند واحد فرآوری سیب‌زمینی و تولید چیپس داریم که به دلیل بدهی معوق به سیستم بانکی، سرمایه در گردش نداشته و تعطیل شده‌اند.

سلاح‌ورزی تأکید کرد: با بررسی مشکل این واحدهای تولیدی می‌توان مسأله محصولات مازاد سیب‌زمینی لرستان را مرتفع نمود.

 

رییس کمیسیون کشاورزی خرم‌آباد:

بزرگترین مشکل این کشاورزان بازار فروش است

مرتضی هادی‌پور نیز که در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سخن می‌گفت، اظهار داشت: لرستان یک استان کشاورزی است؛ به طوری‌که میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

 

fvdp_morteza_hadi_pour.jpg

 

وی ادامه داد: سرانه تولید محصولات کشاورزی در لرستان یک‌هزار و ۴۰۰ کیلو است؛ در حالی‌که این میزان در کشور هزار کیلو گرم است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: با توجه به جمعیت لرستان باید 700 تا 800 هزار تن از محصولات کشاورزی استان که اغلب سبزی و صیفی است، به خارج از استان و کشور صادر شود.

هادی‌پور، میزان برداشت سیب‌زمینی، لوبیا و هویج توسط کشاورزان لرستانی را به ترتیب 300، 35 و 50 هزار تن اعلام کرد و گفت: این محصولات امسال با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ به طوری‌که یک کیلو سیب‌زمینی 350 تومان از کشاورز لرستانی خریداری می‌شود، در حالی که هزینه‌ی تمام‌شده‌ی آن برای کشاورز 520 تومان است.

وی با بیان این‌که کشاورزان لرستانی برای فروش لوبیا و هویج نیز با مشکل مواجه هستند، بیان داشت: بزرگترین مشکل این کشاورزان بازار فروش است و متأسفانه سردخانه برای نگهداری این محصولات در استان وجود ندارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد ادامه داد: مشکل کشاورزان لرستانی به این چند موارد ختم نمی‌شود؛ چراکه فروش محصول چغندرقند استان نیز آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

هادی‌پور اضافه کرد: کارخانه قند لرستان محصول چغندر مازاد استان را خریداری نمی‌کند و حتی کرایه حمل محصول به کارخانه را به کشاورز نمی‌پردازد و اگر این روند ادامه یابد، کشاورزان تولیدکننده چغندر قند با کارخانجات قند سایر استان‌ها قرارداد فروش می‌بندند.

وی به بارندگی‌ها و مشکل برداشت محصولات غده‌ای نظیر هویج، چغندر قند و سیب‌زمینی اشاره و تصریح کرد: محصولات کشاورزی لرستان در کنار مزارع روی هم انباشته و در نهایت سرمازده می‌شوند.

 

x2za_img_2634.jpg

 

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، عمده مشکلات محصولات کشاورزی لرستان را مشکلات بعد از تولید، عنوان و تأکید کرد: باید برای 800 هزار تن محصولات کشاورزی مازاد استان چاره‌اندیشی نمود.

هادی‌پور، محصولات کشاورزی لرستان را سرمایه‌ی استان دانست و گفت: ارزش افزوده محصولات کشاورزی لرستان دو هزار و ۳۰۰ میلیارد است که هزار میلیارد آن از استان خارج می شود، اگر بتوانیم محصولات را در استان فراوری کنیم، قطعاً ایجاد اشتغال کرده و مانع هدررفت این سرمایه خواهیم بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود راه‌حل‌هایی پیشنهاد داد و گفت: مسوولان ذیربط باید به کشاورزان الگوی کشت می‌دادند تا این میزان محصولات کشاورزی مازاد نداشته باشیم.

هادی‌پور ادامه داد: شرایط خوبی برای صادرات سیب‌زمینی وجود دارد، در حالی‌که بازرگانان لرستان محصولات دیگر استان‌ها را صادر می‌کنند.

 

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی لرستان:

باید برای الگوی کشت، یک برنامه‌ی پنج ساله داشته باشیم

صیادی نیز در این جلسه با بیان این‌که بخش کشاورزی گستره وسیعی است که سالیانه با محدودیت‌هایی مواجه است، اظهار داشت: بر اساس آمار طی دو سال اخیر بخش کشاورزی لرستان با حمایت‌های استاندار در حوزه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته است.

وی، یکی از عیب‌های محصولات کشاورزی را تولید محصولات تابع منحنی‌های تار عنکبوتی برشمرد و بیان داشت: کشاورزان بر اساس اعداد و ارقام سال گذشته برای تولید محصول سال‌جاری تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

m4gd_sayadi.jpg

 

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: برای برطرف کردن این مشکل، برنامه زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

صیادی با اشاره به این‌که 300 هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید شده که 150هزار تن مصرف استان بوده و ۱۵۰ هزار تن از آن مازاد است، افزود: تمام محصول سیب‌زمینی تولید شده در شهرستان سلسله در سردخانه‌ها ذخیره شده است.

وی با بیان این‌که در لرستان این ظرفیت وجود ندارد که سیب‌زمینی مازاد استان در سردخانه‌ها نگهداری شود، اعلام کرد: سال آینده در لرستان با کاهش سیب‌زمینی مواجه خواهیم بود، مگر به مرحله‌ای برسیم که الگوی کشت را در استان بر اساس یک برنامه‌ی پنج ساله داشته باشیم.