رییس‌کل دادگستری استان لرستان گفت: شریان حیاتی واحدهای تولیدی، سرمایه است.

جعفر بدری در کمیته‌ی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری لرستان که صبح امروز در سالن جلسات اتاق خرم‌آباد برگزار شد، از اقتصاد به عنوان مسأله‌ی پیچیده‌ی امروز یاد کرد و گفت: نظام به خوبی از واحدهای تولیدی و صنعتی حمایت کرده و در این راستا دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده است تا از تولیدات و محصولات داخلی استفاده کنند.

وی تأکید کرد: چون در لرستان امکان تهیه و تولید مصالح ساختمانی، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و خدماتی استاندارد وجود دارد، ضروری است لیستی از آن‌ها تهیه و برای ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی به دادستان خرم‌آباد تحویل داده شود.

رییس‌کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه شریان حیاتی واحدهای تولیدی، سرمایه است، اضافه کرد: تا زمانی که سرمایه به طرف تولید سوق پیدا نکند در خصوص حمایت از تولید راه به جایی نخواهیم برد.

بدری گفت: به دلیل عدم ثبات قیمت ارز و سیاست‌های اقتصادی کشور، ناخواسته به واحدهای اقتصادی هزینه‌هایی تحمیل می‌شود که با حمایت‌های مالیاتی مشکل مرتفع نمی‌گردد و در این میان متضرر اصلی کاهش و افزایش قیمت ارز واحدهای تولیدی و صادرکننده هستند.

وی با انتقاد از رواج بورس‌بازی در کشور توسط دولت تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذار می‌تواند در بورس اوراق بهادار و جاهای دیگر در اندک‌زمان سرمایه‌ی خود را چند برابر کند، به سمت کارهای تولیدی و زمانبر روی نمی‌آورد.

بدری تأکید کرد: باید از ظرفیت بلا استفاده‌ی واحدهای صنعتی استفاده شود تا گردش نقدینگی واحدهای تولیدی افزایش یابد؛ در این صورت است که آن‌ها قادر خواهند بود اقساط تسهیلات بانکی خود را به موقع پرداخت نمایند.

 

شرایط سرمایه‌گذاری در لرستان مهیاست

دادستان خرم‌آباد تأکید کرد: شرایط برای سرمایه‌گذاری در لرستان مهیاست.

سعید رازانی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه در لرستان مشکل امنیتی وجود ندارد، اظهار داشت: فضای موجود استان برای کسب و کار آماده است و ما از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت به عمل می‌آوریم تا از ظرفیت موجود استفاده کنند.

سعید رازانی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی بایستی از تولیدات داخلی و استانی استفاده کنند تا موجب شکوفایی اقتصاد و رونق تولیدات داخلی استان شود.

وی؛ تشکیل کمیته‌ی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران لرستان را گامی مهم در جهت شناسایی نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و مشکلات و نارسایی‌های واحدهای تولیدی و صنعتی استان برشمرد.

 

«کمیته‌ی حمایت قضایی» تأثیرگذار بوده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز با بیان اینکه نیاز به نقدینگی بنگاه‌های تولیدی ده برابر شده است، افزود: این در حالی‌است که امکان پرداخت تسهیلات بانکی‌ به شدت کاهش یافته است.

حسین سلاحورزی با تأکید بر اینکه از ظرفیت کمیته‌ی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران لرستان برای رونق و تسهیل شرایط کسب و کار استفاده می‌کنیم، ادامه داد: با ارائه‌ی راه‌حل مناسب و قانونی باید استفاده حداکثری از تولیدات استان در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی؛ تقویت توان تولید لرستان را موجب مرتفع شدن مسائل اجتماعی موجود استان برشمرد و پیشنهاد داد با حضور مدیران و ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی برای الزام به مصرف محصولات و تولیدات استانی با کیفیت جلسه‌ای تشکیل شود.

سلاح‌ورزی به حضور مدیران دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و امور اقتصاد و دارایی لرستان در این کمیته اشاره کرد و گفت: از این مدیران انتظار داریم به دلیل لزوم انتقال مسأله‌ی حمایت از تولیدات بومی با کیفیت و با قیمت مناسب به مدیران دستگاه‌ها دید مثبتی به این قضیه نگاه کنند.

 

تسهیلات بانکی ارائه شده، برنمی‌گردد

مدیر شعب بانک ملی لرستان هم از عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات بانکی توسط سرمایه‌گذاران استان انتقاد کرد و گفت: هم اکنون رابطه‌ی بده‌بستان جای خود را به «بده‌بده» داده است.

غلامرضا ساکی با اشاره به اینکه 17 پرونده‌ی تولیدی 50 درصد مطالبات بانک ملی لرستان را به خود اختصاص داده است، افزود: در استان لرستان 1.5 برابر منابع مصرف کرده‌ایم و متأسفانه در زمینه‌ی تسهیلات ارائه شده بازگشتی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی را که به واحدهای تولیدی اعطا کرده‌ایم بر نمی‌گردد و این امر باعث شده توانایی مجدد برای پرداخت تسهیلات را نداشته باشیم.

مدیر شعب بانک ملی لرستان افزود: عدم بازگشت تسهیلات سبب شده زوج‌های جوان نتوانند وام ازدواج دریافت کنند.

ساکی خطاب به رییس اتاق خرم‌آباد گفت: همان‌گونه که برای حمایت از سرمایه‌گذاران کمیته‌ی حمایت قضایی تشکیل شده لازم است کمیته‌ای هم برای حمایت از بانک‌ها تشکیل شود تا بتوانیم منابع خود را بازگردانیم و عایدات آن نصیب لرستان گردد.

وی به طرح‌های تولیدی پیشنهادی برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: متأسفانه اگر بگوییم طرحی توجیه اقتصادی ندارد مورد هجمه قرار می‌گیریم. حمایت از تولید فقط اعطای تسهیلات بانکی نیست، باید توانایی مدیریتی هم در نظر گرفته شود.

 

در الزام مناقصات محدودیت داریم

معاون سازمان بازرسی استان لرستان نیز گفت: در مناقصات برای خرید لوازم و تجهیزات تولید استان محدودیت داریم.

محسن جانجان افزود: در مناقصات نمی‌توانیم برند تعریف کنیم فقط مجازیم نام کالا را درج کنیم. ضروری است در ارزیابی کیفی از پیمانکاران  استانی استفاده شود.

وی تصریح کرد: در خرید تولیدات داخلی نمی‌توانیم الزام کنیم، اما می‌شود در مناقصات محدود از پیمانکاران داخلی استفاده گردد و آن‌ها را توجیه کرد تا از تجهیزات ساخت داخل و یا تولیدات استانی استفاده شود.

معاون امور صنایع صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: از سال 85 در کمیسیون‌های مختلف این موارد مطرح شد، ولی به نتیجه‌ای نرسید.

 

الزام در استان‌های دیگر هست

معاون امور صنایع صنعت، معدن و تجارت لرستان در واکنش به سخنان معاون سازمان بازرسی استان اظهار داشت: الزام در اصفهان اتفاق افتاده است، چرا در لرستان صورت نگیرد.

مسعود رضا ادامه داد: فاز به فاز محصولات استاندارد مورد نیاز باید تهیه شود؛ بحث روی برند نیست، روی مشخصات کیفی یک محصول است. در فازهای مختلف باید با توجیه پیمانکاران آنان را ملزم به استفاده از  تولیدات داخل و استانی نماییم. در لرستان واحدهای کوچکی وجود دارند که با یکصد و بیست نفر نیرو جوابگوی سفارش نیستند.

رضا؛ با بیان اینکه 96 واحد تولیدی در بانک‌ها برای اعطای تسهیلات پذیرش شده‌اند، افزود: در این رابطه جزو استان‌های اول کشور هستیم، اما این پذیرش‌ها منجر به عقد قرارداد و پرداخت تهسیلات نشده است.