ظهر دیروز سه‌شنبه سی‌ام مردادماه، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه‌ی هیأت‌ نمایندگان این اتاق با تأکید بر این‌که بر اساس قوانین اتاق ایران، تأسیس اتاق جدید تنها در صورت تشکیل استان جدید امکان‌پذیر است، گفت: در صورت فراهم کردن ضوابطی که در آیین‌نامه‌ی تأسیس دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها قید گردیده، فعالان بخش خصوصی شهرستان‌ها می‌توانند نسبت به تأسیس دفتر نمایندگی اتاق اقدام نمایند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، حسین سلاح‌ورزی با اشاره به این‌که در این آیین‌نامه 8 شرط برای این منظور تعیین شده، اظهار داشت: اصلی‌ترین شرط این است که شهرستان مربوطه حداقل دارای 150 نفر عضو دارای کارت بازرگانی معتبر و فعال باشد.

وی با تأکید بر این‌که از تأسیس این دفاتر در سطح استان حمایت خواهد شد، افزود: در صورت دایر شدن چنین دفاتری در استان بدون شک فعالیت‌های گسترده‌تری شکل می‌گیرد که به نفع همه خواهد بود.

سلاح‌ورزی اظهار داشت: همکاران‌مان در شهرستان بروجرد به دنبال این مسأله هستند و تقاضای‌شان را مطرح کرده‌اند که امیدواریم با تلاش در جهت تأمین شروط آیین‌نامه‌ای تأسیس این قبیل دفاتر، هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

 

«کمیته‌ی پایش و نظارت» کارت بازرگانی تشکیل می‌شود

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه به بالا گرفتن حجم سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی، سازمان توسعه‌ی تجارت طرح شکل‌گیری «کمیته‌ی پایش و نظارت» را به همراه دستورالعملی ارائه داده که البته برخی مواردی که در این دستورالعمل به آن‌ها اشاره گردیده، معایبی به همراه دارد که باید اصلاح شوند.

محمد خاکی افزود: یکی از این موارد این است که باید متقاضی دریافت کارت بازرگانی دارای سه سال سابقه‌ی ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی باشد که شرطی درست و منطقی نیست.

وی با اشاره به خوشبختانه در کل کشور، استان لرستان به واسطه‌ی دقت‌نظری که در فرایند صدور کارت بازرگانی اعمال می‌شود، با کم‌ترین مورد سوءاستفاده مواجه بوده‌ایم، اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که ما برای پیشگیری از سوءاستفاده از کارت بازرگانی در اتاق خرم‌آباد انجام دادیم و مورد استقبال اتاق ایران هم قرار گرفت، اخذ تعهدنامه‌ی محضری از متقاضیان صدور کارت بازرگانی بود.

خاکی تصریح کرد: به همین اکتفا نکردیم و علاوه بر آن از متقاضیان مصاحبه هم گرفته‌ایم تا معلوم شود کارت بازرگانی را برای چه منظوری نیاز دارند و خود این مسأله باعث گردید غربالی صورت بگیرد و از تعداد افرادی که به قصد سوءاستفاده در این مسیر گام گذاشته بودند، کاسته شود.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر این‌که در هر صورت طبیعی است اگر با وجود همه‌ی کنترل‌ها و طی نمودن درست فرایند پیش‌بینی شده سوءاستفاده‌هایی انجام شود، بیان داشت: بسیاری از این موارد از حیطه‌ی اختیار ما خارج است و بیشتر ناشی از ضعف قوانین می‌باشد.