وزیر جهادکشاورزی از کاهش 18 درصدی واردات محصولات کشاورزی در مدت 8 ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، واحدهای تولیدی از ظریفت خالی خود استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خلیلیان امروز در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها با حضور رئیس جمهور در تهران گفت: در پایان سال گذشته شرایط خشکسالی شدیدی را پشت سر گذاشتیم و در اکثر استانها بارندگی بسیار کم بود و با این ویژگی‌ها و شرایط هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قرار بود با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمت‌های انرژی انجام شود، افزود: بسیاری در آن زمان تصور می‌کردند که با اجرای طرح، بخش کشاورزی رو به تعطیلی می رود اما پس از گذشت یک سال از اجرای قانون مشخص شد که بخش کشاورزی شرایط مذکور را پشت سر گذاشته و هدفمندی را به فرصت تبدیل و نیازهای کشور را تامین کرده است.

وی عنوان کرد: ‌در مدت 8 ماهه ابتدای امسال میزان واردات محصولات کشاورزی 18 درصد کاهش یافته و شاهد جهش قیمت محصولات کشاورزی نبودیم و در عین حال با افزایش تولید مواجه شدیم.

خلیلیان بیان کرد: پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بسته‌های حمایتی کوتاه و بلندمدت برای بخش کشاورزی آماده شده بود.

وی به اختصاص وام تامین نقدینگی سوخت در زمان آغاز اجرای طرح برای بخش کشاورزی خبر داد و افزود: این وام به صورت قرض‌الحسنه و بدون توجه به بدهی کشاورزان به بانک‌ها پرداخت شد.

این عضو کابینه دولت گفت: آنچه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش کشاورزی اتفاق افتاد، این بود که واحدهای تولیدی از ظرفیت‌های خالی خود استفاده کردند.

وی با اشاره به شرایط فعلی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نظیر واحدهای دامداری، تولید شیر و … گفت: شرایط برای واحدهای تولیدی شیر در حال حاضر مطلوب است، این در حالی است که قبل از اجرای طرح عنوان می‌کردند که این واحدها در حال تعطیلی هستند اما این واحدها با گذشت یکسال از اجرای قانون همچنان برقرار هستند، این در حالی است که واحدهای جدید تولید شیر هم به بهره برداری می‌رسند.

وی با تاکید بر اینکه طرح هدفمندی به دنبال افزایش بهره وری است عنوان کرد: وظیفه ذاتی وزارت جهاد برای تحقق همین امر تعریف شده است.

خلیلیان اظهار امیدواری کرد که ظرف 3 الی 5 سال به کشاورزی پیشرفته در اقتصاد برسیم که هم نیازهای اقتصادی را تامین کند و هم اینکه توسعه صادرات کسب درآمد بیشتری برای کشاورزان داشته باشد.