رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد که در جلسه‌ی این کمیسیون

سخن می‌گفت، اظهار داشت: مرکز ملی مطالعات راهبردی آب اتاق ایران از این کمیسیون به واسطه‌ی توجه به بحران آب قدردانی کرده است.

 

ob9x_img_0244.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مرتضی هادی‌پور به بحران آب در کشور و به تبع آن در لرستان اشاره و تصریح کرد: برای مقابله با این بحران باید اعتبارات اجرایی شدن طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی به استان داده شود.

 

g5tz_img_0233.jpg

 

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد ادامه داد: پدیده‌ی بحران آب، جدی است و برای مقابله با آن نیازمند همدلی و همزبانی ملت و دولت هستیم.

هادی‌پور برای پیگیری بحران آب و مدیریت آب خواستار ملاقات اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با استاندار لرستان شد.

 

سرپرست گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی لرستان:

با مدیریت همین بارش‌ها، می‌توان مشکل کم‌آبی استان را برطرف نمود

سرپرست گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی لرستان نیز در این جلسه به بارش‌های اخیر لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: طی بارشی که یکشنبه شب در شهرهای استان رخ داد با بررسی نقطه‌ای که در ایستگاه‌های هواشناسی صورت گرفت، برای خرم‌آباد 16، بروجرد 2، دورود 4.3 و ازنا 1.5 میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است.

 

u8nj_img_0231.jpg

 

فاطمه درگاهیان ادامه داد: همه‌ساله در تابستان شاهد بروز گرد و غبار در مرکز لرستان بودیم که خوشبختانه با بارندگی‌های اخیر این اتفاق رخ نداد.

وی از شروع بارش زودهنگام در استان خبر داد و گفت: امسال در اوایل پاییز روزهای پربارشی خواهیم داشت؛ اما در فصل زمستان میزان بارندگی کم خواهد بود.

درگاهیان با اعلام این خبر افزود: اگر میزان آب حاصل از بارندگی‌ها مدیریت شود، بخشی از مشکل کم‌آبی استان مرتفع خواهد شد.

سرپرست گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی لرستان با تأکید بر اینکه بارندگی‌های اوایل فصل پاییز تأثیر بسزایی برای کشاورزی لرستان دارد، بیان داشت: رگباری بودن بارش‌ها یکی از ویژگی‌های بارندگی در این فصل است که سازمان ترویج جهاد کشاورزی باید این پدیده را مدیریت نماید؛ در آن‌صورت است که بارندگی‌های پاییز برای لرستان مفید خواهد بود.

 

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان:

اگر مدیریت نکنیم چیزی به نام آب‌های زیرزمینی نخواهیم داشت

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این جلسه با تأکید بر این‌که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد و سایر دستگاه‌های ذیربط لرستان ورود موفقی در مدیریت آب داشته‌اند، اظهار داشت: در سال 82 دستورالعمل اجرایی تخصیص آب توسط وزارت نیرو در اجرای سیاست‌ها و راهبردهای مصوب برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور ابلاغ شد.

 

egr9_img_0237.jpg

 

نادر مختاری هدف از این دستورالعمل را نظام‌مند نمودن فرآیند تخصیص آب در جهت اجرای قانون توزیع عادلانه آب و کمک به ایجاد تعادل منطقی و پایدار بین عرضه و تقاضای آب و نیل به مدیریت بهم پیوسته منابع آب در کشور از طریق تدوین سیاست‌های مناسب، بهبود نظام تصمیم گیری و نظارت و بالاخره ایجاد سامانه حسابداری ملی آب عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی در کشور، بحث تخصیص و تقسیم عادلانه‌ی نظام تخصیص آب بین استان‌ها به چالش تبدیل شده و شورای عالی آب نیز متولی رفع مسائل و مشکلات بین استان‌ها است.

 

e4ii_img_0235.jpg

 

مختاری با بیان این‌که در این رابطه استان‌های کشور به 5 حوزه‌ی آبریز تقسیم شده است، افزود: استان لرستان در حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و در هر زیر حوزه یک مدیریت خاص در نظر گرفته و استان‌هایی که دخیل در این مدیریت هستند مصارف بالادست و پایین دست را مدیریت کنند و مسائل مربوط به آن را در شورای عالی آب مطرح تا مشکلات مرتفع گردد.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این‌که پدیده‌ی خشکسالی، شرکت آب منطقه‌ای لرستان و کشور را با چالش مواجه کرده است، تصریح کرد: استان‌هایی که سابقه‌ی کم‌آبی داشته‌اند به خوبی توانسته‌اند آب را مدیریت کنند، اما لرستان که استان پرآبی بوده است با کاهش بارندگی و تغییر اقلیم آب و هوایی هنوز نمی‌دانیم که چگونه باید آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان این‌که بخش کشاورزی با 92 درصد آب مصرفی بیشترین مصرف را در استان دارد، بیان داشت: به دلیل خشک شدن برخی از دشت‌های استان، کشاورزان برای مدیریت منابع آب باید اصلاح الگوی کشت را در دستور کار خود قرار دهند.

نادر مختاری با تأکید بر این‌که بحران آب، همکاری و تعامل مردم و مسوولان را می‌طلبد، تصریح کرد: اگر مدیریت نشود چیزی به نام آب‌های زیرزمینی نخواهیم داشت.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به آمار بارندگی ایستگاه‌های باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو در لرستان اشاره و اعلام کرد: طی سال آبی 93-94 تاکنون برای کل استان 417 میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده که نسبت به آمار بلند مدت 12 درصد و نسبت به سال گذشته با 9 درصد کاهش بارندگی روبه رو بوده است.

 

e90p_img_0245.jpg

 

مختاری در خصوص خشکسالی‌های رخ داده شده در استان بیان داشت: بیشترین خشکسالی مربوط به کوهدشت و رومشکان است.

این مقام مسئول با بیان این‌که لرستان دارای 27 محدوده مطالعاتی است، یادآور شد: از این تعداد 14 محدوده مطالعاتی با سایر استان‌ها مشترک است که 13 محدوده مطالعاتی دیگر، خاصِ داخلی استان لرستان است که 22 دشت در داخل آن قرار دارد.

وی از وجود شش هزار و 674 حلقه چاه مجاز آب در لرستان خبر داد و گفت: حجم تخلیه آب این تعداد حلقه چاه در سال 717 میلیون مترمکعب است.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان این‌که چهار هزار و 549 حلقه چاه مجاز مربوط به بخش کشاورزی است، اعلام کرد: سالانه 623.36 میلیون مترمکعب آب از این تعداد چاه تخلیه می‌شود.

مختاری افزود: همچنین 71 حلقه چاه آب شهری در لرستان وجود دارد که حجم تخلیه سالانه آن 23 میلیون مترمکعب است.

وی گفت:  519 حلقه چاه مجاز جهت تامین آب شرب روستایی استان وجود دارد که سالانه 37 میلیون مترمکعب آب از آن‌ها برداشت می‌شود.

وی، تعداد چاه‌های مجاز بخش صنعت در لرستان را هزار و 535 حلقه برشمرد و تصریح کرد: سالانه 34 میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها تخلیه می‌شود.

معاون مدیرعامل آب منطقه ای لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب که به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شده بود اشاره و اضافه کرد: در این جلسه 15 پروژه برای احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پیشنهاد شد.

مختاری از حفر 5200 چاه پیزومتری در دشت‌های کشور و تجهیزآن‌ها، نصب 20900 مورد تجهیزات اندازه‌گیری بر روی منابع آب و پیزومترها و چاه‌‌های اکتشافی، پهنه بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در 609 محدوده مطالعاتی، ایجاد و استقرار 1200 بازار محلی آب در کشور به عنوان بخشی از این پروژه‌ها نام برد.

ایجاد 1200 مورد تشکل‌های آب‌بران و انجام حمایت‌های مالی و فنی از آن‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی، به روز نمودن سند ملی آب در 609 محدوده مطالعاتی کشور، اجرای 400 پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در دشت‌های ممنوعه، مطالعه و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و… از دیگر پروژه‌های پیشنهاد شده‌ی پانزدهمین جلسه شورای عالی آب برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب بود که مختاری به آن‌ها اشاره کرد.