بیست‌وچهارمین جلسه‌ی هیأت نمایندگان اتاق خرم‌آباد برگزار گردید

بیست‌وچهارمین جلسه‌ی هیأت نمایندگان اتاق خرم‌آباد صبح روز سه‌شنبه با حضور اعضای این هیأت در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد برگزار گردید.

به زودی عملیات اجرایی پروژه‌ی ساختمان جدید اتاق خرم‌آباد آغاز می‌شود

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، در این جلسه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گزارشی از فعالیت‌های یک‌ماه گذشته‌ی اتاق ارائه نمود و گفت: به زودی عملیات اجرایی پروژه‌ی ساختمان جدید اتاق خرم‌آباد در محل نمایشگاه‌ دائمی لرستان آغاز خواهد شد.

حسین سلاح‌ورزی گفت: نقشه‌های ساختمان جدید اتاق خرم‌آباد نهایی شده که امیدواریم با تأمین اعتبار از جانب اتاق ایران، عملیات اجرایی آن از تابستان آغاز گردد.

وی با اشاره به این‌که با رایزنی توانستیم 500 متر مربع دیگر به مساحت زمین در نظر گرفته‌شده بیافزاییم، افزود: کار مشاوره برای ساخت این زمین 1500 متری را به مشاور «ره‌شهر» واگذار کرده‌ایم که دارای تخصص و تجربه‌ی خوبی است.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: از آنجا که ممکن است کار ساخت ساختمان جدید چند سالی طول بکشد، بر آنیم تا در صورت تأمین اعتبار از سوی اتاق ایران، به همین فضای فعلی اتاق هم فضای جدیدی اضافه کنیم تا پیش از نهایی شدن ساختمان جدید برخی از مشکلات‌مان در زمینه‌ی کمبود جا مرتفع شود.

جلسات شورای گفتگو با جدیت بیشتری دنبال می‌شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این‌که جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق خرم‌آباد واقع است گفت: از آنجا که به هر حال شخص استاندار به عنوان رییس این شورا گرفتاری‌های خاص خودش را دارد، بر اساس آیین‌نامه و قانون بنا را بر این گذاشتیم که جلسات شورا به جای استانداری، در اتاق خرم‌آباد برگزار شود و معاون برنامه‌ریزی استانداری نیز از جانب استاندار حضور داشته باشد؛ و از آنجا که سالن کنفرانس موجود از نظر گنجایش با محدودیت مواجه است، ضرورت اصلاح ساختار موجود و بهره‌وری بیشتر از ساختمان فعلی بیشتر شده است.

حسین سلاح‌ورزی با اشاره به برگزاری جلسات مؤثر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: در آخرین جلسه‌ی این شورا که در محل اتاق خرم‌آباد برگزار گردید، مقرر گردید چهار کمیته‌ی مواد غذایی، آشامیدنی؛ مصالح ساختمانی؛ پزشکی آرایشی و خدمات تشکیل شود تا با ظرفیت‌سنجی استان در حوزه‌های مورد اشاره، اطلاعات تکمیلی و مناسبی در این زمینه در اختیار استانداری قرار گیرد تا بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی ملزم به در اولویت قرار دادن استفاده از تولیدات، محصولات و خدمات درون‌استانی شوند که اجرای این مصوبه می‌تواند در شرایط کنونی حجم قابل‌توجهی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی بکاهد.

وی با اشاره به این‌که پیشنهاد داده‌ایم در کمیته‌ی حمایت قضایی از تولید هم همین موضوع مطرح و پیگیری شود، افزود: تلاش می‌کنیم در اسناد مناقصات هم بر این موضوع تأکید شود و امیدواریم ظرف یک‌ماه آینده این مسأله نهایی شود.

سلاح‌ورزی؛ برگزاری همایش «بررسی راهکارهای عملی تحقق حماسه‌ی اقتصادی» را هم از جمله برنامه‌هایی دانست که با همکاری دفتر نماینده‌ی محترم ولی‌فقیه در دانشگاه لرستان به شکل مطلوبی برگزار گردید.

سفیر تایلند اذعان کرد سفرش به لرستان بی‌نظیر بوده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به سفر سفیر تایلند و وابستگان این سفارت به لرستان اشاره کرد و گفت: در این میزبانی دو روزه علاوه بر برنامه‌ی بازدید از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی استان، جلسات مناسبی هم فعالان اقتصادی استان با وی برگزار نمودند که بسیار مفید بود و اولین نتیجه‌اش هم این شد که در آینده‌ای نزدیک پذیرای هیأتی کاملاً تجاری اقتصادی از تایلند در لرستان باشیم که مناسبات اقتصادی را با این کشور گسترش دهیم.

حسین سلاح‌ورزی افزود: خوشحالیم که «آدومساک سریتانگوس» پس از اتمام این سفر دو روزه بارها و بارها سفرش به لرستان را بسیار مناسب ارزیابی و تمایل خودش را برای تبادل هیأت‌های تجاری بازرایابی اعلام نموده است.

عراق و افغانستان؛ اعزام و پذیرش دو هیأت در روزهای آینده

وی به برنامه‌های پیش روی اتاق خرم‌آباد هم اشاره کرده و گفت: هفته‌ی آینده هیأت تجاری بازاریابی لرستان به اقلیم کردستان عراق سفر می‌کند که حضور در این هیأت با استقبال بسیار خوب فعالان اقتصادی از شهرستان‌های مختلف کشور مواجه شده و از آنجا که برنامه‌های بسیار مناسبی در زمینه‌ی دیدارها و مذاکرات با طرف‌های عراقی پیش‌بینی شده، نسبت به نتایج آن بسیار خوشبین هستیم.

حسین سلاح‌ورزی افزود: در ماه آینده هم پذیرای سفیر و وابستگان بازرگانی سفارت افغانستان خواهیم بود که این برنامه به دنبال ابراز تمایل طرف افغانی نهایی شد.

آغاز دوره‌ی جدید فعالیت کمیسیون‌های تخصصی اتاق خرم‌آباد

سلاح‌ورزی به آغاز دوره‌ی جدید فعالیت کمیسیون‌های ده‌گانه‌ی اتاق خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: تشکیل کمیسیون‌های مختلف از دو سال پیش در دستور کار اتاق خرم‌آباد قرار گرفت که علی‌رغم کم‌تجربگی و آغاز راه بودن، فعالیت‌های بسیار مفیدی انجام شد که باعث گردید جایگاه اتاق خرم‌آباد ارتقاء پیدا کند که این مهم با همت اعضای مختلف کمیسیون‌های تخصصی اتاق محقق شده و امیدواریم در دوره‌ی دو ساله‌ی دوم با تکیه بر تحربیاتی که از دوره‌ی اول وجود دارد، باز هم عملکرد بهتری داشته باشیم؛ در همین زمینه آیین‌نامه‌ی جدیدی تدوین و تصویب شد که بر اساس آن تلاش می‌کنیم از افراد بیرون از مجموعه‌ی اتاق بیشتر استفاده کنیم.

اتاق و انتخابات پیش‌رو

وی به انتخابات پیش رو هم اشاره کرد و گفت: بر اساس فلسفه‌ای که اتاق‌ دارد در این مسأله ورود پیدا نکرده‌ایم اما تلاش می‌کنیم همگان را به شرکت در این امر مهم ترغیب و تشویق کنیم و امیدواریم در نهایت هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و هم شوراهای شهر کسانی منتخب شوند که دیدگاه‌های مفید و کارشناسی‌شده‌ی اقتصادی داشته باشند تا بر اساس آن از مشکلات اقتصادی موجود کاسته شود.

تقدیر از هیأت رییسه و هیأت نمایندگان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در پایان از زحمات اعضای هیأت نمایندگان و همچنین اعضای هیأت‌رییسه‌ی اتاق تقدیر کرد و گفت: علی‌رغم همه‌ی مشکلاتی که عزیزان دارند، وقت می‌گذارند و جلسات مختلف و مفید زیادی تشکیل می‌شود که بدون شک منجر به رشد فعالیت اتاق در ابعاد گوناگون می‌شود.

ضرورت رایزنی برای استفاده از تولیدات و محصولات استان

در ادامه‌ی جلسه؛ مصطفی طبیب‌زاده از اعضای هیأت نمایندگان اتاق خرم‌آباد با اشاره به تأکیدی که سازمان حج و زیارت بر استفاده از محصولات با کیفیت دارد گفت: سازمان حج و زیارت از دو سال پیش به دنبال این مسأله است و علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته تاکنون اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده این در حالی است که ما در این زمینه پتانسیل‌های خوبی از جمله «عسل» داریم که می‌توانیم معرفی و عرضه نماییم.

سلاح‌ورزی در پاسخ به این مسأله گفت: سال گذشته لیستی از اقلام قابل ارائه تهیه شد و در اختیار سازمان‌هایی که به هر حال ممکن طالب آن محصولات باشند، قرار گرفت که ضرورت دارد خود واحدهای تولیدکننده هم پیگیر قضیه باشند؛ ضمن این‌که برخی محصولات باکیفیت قابل ارائه به نظر می‌رسد تنها مشکل بسته‌بندی مناسب داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: از طرف دیگر خود واحدها ممکن است به این نتیجه برسند که در زمینه‌ی رقابت و تعیین قیمت، مسأله در نهایت به نفع‌شان تمام نمی‌شود؛ با این حال ما باز هم این مسأله را در قالب کمیسیون بازرگانی پیگیری خواهیم نمود.

تخفیف ارزی برای واردات، به واحدهای تولیدی آسیب می‌رساند

در مورد تخفیف ارزی برای واردات هم یکی دیگر از نمایندگان با اشاره به مشکلاتی که به دنبال آن به وجود آمده اشاره کرد و گفت: جا دارد اتاق اعتراض خود را نسبت به این مسأله در قالب یک نامه اعلام کند.

جمشیدی گفت: این مسأله در نهایت به زیان تولیدکنندگان خواهد بود.

سلاح‌ورزی در مورد این مسأله گفت: در بودجه‌ی سال 92 دولت بندی اضافه نموده که بر اساس آن صادرکنندگان وجهی را در ساز و کاری که بانک مرکزی تعیین می‌نماید، پرداخت نمایند که در همین زمینه انصافاً اتاق ایران به خوبی ورود پیدا کرد و توانست در کمیسیون تلفیق مجلس این بند را با رایزنی حذف نماید که البته متأسفانه یک بار دیگر تعدیل‌شده‌ی آن اضافه گردید و در نهایت ما توانستیم یک مورد اصلاحی پیشنهاد کنیم تا بر اساس آن به جای بانک مرکزی که همان دولت است، شورای اقتصاد جایگزین شود.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید اتاق ایران در این شورا نماینده دارد و حداقل از این حیث شاید بشود مسأله را باز هم تعدیل نمود که امیدواریم با این پیشنهاد موافقت شود.

سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای

گسترش سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی توسط‌ شبکه‌های بی‌نام و نشان هم از جمله مسائل دیگری بود که در بیست‌وچهارمین جلسه‌ی هیأت نمایندگان اتاق خرم‌آباد به آن اشاره شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این رابطه گفت: سال گذشته با پدیده‌ای به نام «کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای» مواجه بودیم که مشکلاتی را به وجود آورده بودند.

حسین سلاح‌ورزی گفت: همین باعث گردید در زمینه‌ی صدور کارت سخت‌گیری‌های بیشتری صورت بگیرد؛ هر چند در این زمینه استان ما جزو استان‌هایی است که با موراد اندکی در این زمینه مواجه بوده؛ با این حال درصدد هستیم همان موارد اندک هم رخ ندهد.

وی با اشاره به تخفیف 50 درصدی حق عضویت در اتاق خرم‌آباد گفت: تلاش می‌کنیم تمرکزمان را از روی کارت بازرگانی برداریم و بر عضویت متمرکز شویم و از این طریق وزن اتاق را بالاتر ببریم.