✳️ در فرآیند ثبت سفارش بعد از استعلام ضوابط کالایی، وضعیت پرونده به «استعلام شده» تغییر پیدا میکند که با «ارسال درخواست مجوز» توسط بازرگان به سازمان مجوز دهنده، وضعیت پرونده به «منتظر مجوزها» تغییر وضعیت می‌دهد و پرونده تا زمانی که سازمان‌های مجوزدهنده به درخواست مجوز کاربر پاسخ ندهد، تغییر وضعیت پیدا نخواهد کرد.

✅ لازم به ذکر میباشد که بعد از دریافت پاسخ سازمان مجوزدهنده با انتخاب گزینه «جزئیات» در صفحه «مدیریت مجوزها» و همچنین سربرگ «مشاهده آخرین وضعیت درخواست ها» در صفحه «مدیریت پرونده»، کاربر می‌تواند جزئیات پاسخ سازمان مجوزدهنده را مشاهده نماید.
در صورت تایید درخواست مجوز توسط دستگاه مجوزدهنده، پرونده کاربر به «آماده ثبت‌سفارش» تغییر وضعیت می‌دهد. اما در حالتی که حداقل یکی از نتیجه درخواست‌ها «رد شده» باشد، پرونده به «رد درخواست مجوز» تغییر وضعیت می‌دهد.

✅ توجه فرمایید که سازمان‌های مجوزدهنده پاسخ خود به درخواست مجوزها را در دو مرحله (ثبت اولیه و ثبت نهایی) ثبت می‌نمایند، بدیهی است که وضعیت ثبت اولیه مجوز‌ به منزله‌ی تأیید نهایی مجوز‌ محسوب نشده و امکان تغییر نظر سازمان مجوز‌دهنده پس از ثبت اولیه پاسخ، وجود دارد.

✳️ کاربران می‌توانند برای پرونده‌هایی که وضعیت آن‌ها «منتظر مجوزها» بوده و درخواست‌های مجوز پرونده به سازمان‌های مجوزدهنده ارسال شده باشد، از طریق گزینه «استعلام آخرین وضعیت مجوزها» از مسیر «مدیریت پرونده‌ها>جزئیات»، از وضعیت ثبت اولیه مجوز توسط سازمان مجوزدهنده و همچنین پاسخ اولیه سازمان (تایید/رد درخواست) مطلع شوند.

✅ لازم به ذکر می‌باشد که گزینه «استعلام آخرین وضعیت مجوزها» تا زمانی که وضعیت پرونده «منتظر مجوزها» باشد قابل انتخاب توسط کاربر است و پس از نهایی شدن نتیجه درخواست مجوز، دیگر برای کاربر فعال نخواهد بود.