وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح اقدامات یک ساله هدفمندی یارانه ها در حوزه تجارت، صنعت و معدن، گفت: قیمت حامل‌های انرژی در این بخش تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی تغییر نخواهد داشت و حمایت‌ها همچنان ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی غضنفری صبح امروز در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: در شرایطی که تحریمها و بحران مالی جهانی به حداکثر رسیده بود و همه کشورها به دنبال افزایش یارانه های پرداختی به بخشهای مختلف بودند، قانون هدفمندی یارانه ها در کشور ما اجرا شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مراقبت از فضای عمومی کشور و جلوگیری از تورم مضاعف دو موضوع مهمی بودند که دنبال کردیم و در این زمینه ها مصوبه های مختلفی نیز اخذ شد.

غضنفری با تاکید بر اینکه دغدغه قیمت انرژی از مهمترین مسائل و مشکلات بحث هدفمندی یارانه ها بوده است، افزود: راهکاری که در خصوص حمایت از تولید در نظر گرفته شد، واگذاری امور به خود اصناف و نان به خبازان بود و در این رابطه دولت نقش نظارتی را بر عهده گرفت.

وی خاطر نشان کرد: همچنین به دنبال کاهش هزینه های تمام شده رفتیم و در حوزه صنعت، معدن و تجارت 500 هزار ساعت کار برای بررسی ابعاد مختلف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انجام شد.

غضنفری با اشاره به اینکه ذخیره سازی کالاهای اساسی در 3 سطح کالاهای استراتژیک، ملی و استانی انجام شد از مشارکت 80 شرکت مباشر و ارائه 950 میلیارد تومان تسهیلات در این باره سخن گفت و افزود: در بخش آرد و نان مسائلی مطرح شده بود که بر عدم تغییر یارانه ها در بخش آرد و نان حکایت داشت و ما در این بخش با احتیاط بیشتری وارد شدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از انجام 150 پروژه نظارت و بازرسی و 8.2 میلیون بازرسی و بررسی 440 هزار گزارش مردمی اشاره کرد و از تشکیل 650 هزار پرونده سخن گفت.

غضنفری با اشاره به اینکه در خصوص تامین گازوئیل، گاز و برق حوزه صنعت، معدن در حال حاضر کار با قیمتهای ترجیحی دنبال می شود، از اجرای تمام بسته های حمایتی در بخش تولید خبر داد.

وی همچنین از درنظر گرفتن 400 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی‌های کوچک، یک میلیارد دلار برای بازسازی‌های بزرگ با تائید رئیس جمهور خبر داد و گفت: قیمت گازوئیل و سایر حاملها تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به شکل فعلی دنبال خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از 27.4 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در 8 ماهه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و با اشاره به رشد 33.9 درصدی بی سابقه در این بخش، گفت: رشد سرمایه گذاری در صنعت و معدن طی 6 ماه پس از هدفمندی یارانه ها 12 درصد و رشد تولید در بخشهای مختلف نیز بین 5 تا 30 درصد بوده است، همچنین محصولات فولادی 12.3 و سیمان نیز 14.2 درصد رشد داشته است.