آرمان بیات در جلسه “سرمایه گذاری در خدمات عمومی هوانوردی با محوریت فرودگاه خرم آباد” که در اتاق خرم آباد برگزار شد اظهار کرد: صنعت هوانوردی به دو بخش ه تجاری و بزرگ و هوانوردی عمومی و کوچک تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر حمل و نقل هوایی در کشور به صورت ایرلاین و هوانوردی بزرگ است و سهم هوانوردی کوچک در این وسط بسیار کم است.

بیات خاطر نشان کرد: ایرلاین ها درآمد زیادی ندارند و بار ترافیکی آنها پایین است و به همین دلیل است که فرودگاه در شهری مثل خرم آباد درآمد زیادی برای استان ندارد.

مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خاطر نشان کرد: 40 سال است که صنعت هواپیمایی کشور مسیر اشتباه را رفته و فرودگاه ها را ساختیم که هزینه نگهداری آنها بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه از نظر دولت، فرودگاه ها درگاه استراتژیک توسعه اقتصادی کشور هستند، بیان کرد: این مهم در صورتی تحقق می یابد که به فرودگاه ها توجه ویژه کرد.

بیات افزود: حمل و نقل هوایی کوچک هسته اصلی صنعت هوانوردی در دنیا است و ما باید روی این مهم کار کنیم.
مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه در تمام ایرلاین های دنیا جمعا 27 هزار فروند هواپیما وجود دارد، یادآور شد: این در حالیست که در حمل و نقل هوایی کوچک دنیا، 448 هزار هواپیما کوچک واحد دارد و سهم ما در این میان صفر است.
مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: به لحاظ ساختاری در ایرلاین های سراسر دنیا تکلیف مشخص است و از یک نقطه به نقطه دیگر جابجایی داریم ولی از حمل و نقل هوایی کوچک و عمومی می توان در حوزه های نفت، برق، منابع طبیعی، کشاورزی و… استفاده کرد.

وی افزود: در بخش هواپیماهای کوچک عمر استفاده از هواپیما بیشتر است وهزینه های هواپیمای غول پیکر و ایرلاینی ها با بیشتر شدن سن، بیشتر می شود و براس بهره برداری توجیه اقتصادی ندارد.

بیات با تاکید بر اینکه مقررات ناوبری نداریم و نگرش نسبت به هواپیماهای کوچک در کشور غلط است، اظهار کرد: باید این نگرش را جا بیندازیم که صنعت هوانوردی عمومی برای اقتصاد های استان های کشور مناسب است.