سیاست ما ارتباط و تعامل اثربخش با بخش خصوصی است

 

صبح امروز جلسه کمیسیون بازرگانی و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با حضور مدیرکل صادرات گمرک ایران تشکیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه که در محل این اتاق برگزار گردید، اظهار داشت: با وجود این‌که لرستان سهم قابل‌توجهی در محصولات مازاد کشاورزی، صنعتی، مواد معدنی و  خدمات مهندسی لرستان داشته است؛ اما از حیث صادرات نسبت به نُرم کشوری سهم قابل قبولی ندارد.

 

aj1j_img_0183.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی به برنامه‌های مختلف مدیریت ارشد لرستان، اتاق خرم‌آباد و گمرک استان در زمینه‌ی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی طی دو سال اخیر اشاره و اضافه کرد: به همین منظور هدف‌گذاری افزایش 400 درصدی صادرات غیر نفتی استان پیش‌بینی و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان ادامه داد: این امر موجب افزایش فعالیت‌های دستگاه‌های مرتبط شد؛ به طوری‌که از سال گذشته گمرک لرستان برای رفع موانع پیش روی صادرکنندگان پرتحرک‌تر شد.

 

oijv_hosein_selahvarzi.jpg

 

کاهش مقررات دست و پاگیر، ایجاد پنجره واحد و تسهیل و روان‌سازی فرآیند گمرکی از جمله مواردی بود که سلاح‌ورزی از آن‌ها به عنوان دستورکار مدیریت ارشد لرستان، اتاق خرم‌آباد و گمرک استان نام برد.

وی همچنین به گزارش اخیر بانک جهانی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این گزارش، بیشترین بهبود عملکرد را گمرک داشته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در ادامه‌ی سخنان خود گفت: با این‌که در مرکز لرستان و منطقه ویژه اقتصادی استان گمرک داریم؛ اما بخش قابل توجهی از صادرات استان از طریق گمرکات سایر استان‌ها جابجا می‌شود و توسط گمرک لرستان ثبت نمی‌شود و این امر ممکن است تصور صادرات ضعیف لرستان را به ذهن متبادر کند.

سلاح‌ورزی از مدیرکل صادرات گمرک ایران خواستار رفع این مشکل شد و خطاب به علیدوستی گفت: ما خواهان افزایش میزان صادرات کالا و خدمات لرستان هستیم و همچنین می‌خواهیم صادرات محصولات مازاد استان از طریق گمرک استان صورت پذیرد.

 

qotf_img_0169.jpg

 

وی ادامه داد: مجموعه گمرک لرستان برای رفع این مشکل علاقمند است و شاید در برخی موارد به مساعدت و مجوز گمرک ایران و یا افزایش نیروی انسانی متخصص نیازمند باشد.

سلاح‌ورزی به مدیرکل صادرات گمرک ایران توصیه کرد امکانات سخت‌افزاری در اختیار گمرک لرستان قرار گیرد.

 

 

مدیرکل گمرک لرستان:

در حوزه‌ی صادرات استان افزایش قابل‌توجهی داشته‌ایم

مدیرکل گمرک لرستان نیز در این جلسه از حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به دلیل حمایت از گمرک لرستان قدردانی کرد و اظهار داشت: کارکنان گمرک لرستان با تمام توان در خدمت فعالان اقتصادی استان هستند.

 

w1wh_saeid_sohrabian.jpg

 

سعید سهرابیان به آمار صادرات قطعی از گمرک لرستان طی 5 ماهه نخست سال جاری اشاره و اعلام کرد: طی این مدت 30میلیون و 308هزار و 113 کیلوگرم کالا به کشورهای ترکیه، پاکستان، یونان، ارمنستان، آذربایجان، رومانی، هندوستان و… صادر شده است.

مدیرکل گمرک لرستان ارزش محصولات صادر شده را 580 میلیارد و 973 میلیون و 567 هزار و 834 ریال ذکر کرد و ادامه داد: ارزش دلاری این محصولات نیز 19 میلیارد و 888 هزار 435 دلار بوده است.

 

zx34_img_0172.jpg

 

سهرابیان با بیان این‌که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 39 درصد کاهش و از نظر دلاری 44 درصد و از نظر ریالی 63 درصد افزایش داشته است، افزود: عمده کالاهای صادراتی گمرک لرستان فروسیلیسم، ظروف شیشه‌ای، لبنیات، لوله زرجوش، سیمان، داروهای دام و طیور، داروی انسانی، سنگ و… بوده است.

مدیرکل گمرک لرستان این افزایش صادرات را مدیون فعالیت فعالان اقتصادی استان و همدلی و مساعدت مجموعه‌ی اتاق خرم‌آباد دانست.

 

 

مدیرکل صادرات گمرک ایران:

سیاست ما ارتباط و تعامل اثربخش با بخش خصوصی است

مدیرکل صادرات گمرک ایران که میهمان ویژه جلسه کمیسیون بازرگانی و امور گمرکی اتاق خرم‌آباد بود، گفت: سیاست ما ارتباط و تعامل اثربخش با بخش خصوصی است و بر همین اساس است که نظرات آن‌ها را در تصمیمات خود مدنظر قرار می‌دهیم.

 

1fex_hasan_alidousti.jpg

 

حسن علیدوستی اظهار داشت:  سال گذشته گمرک ایران بسته حمایتی صادرات را در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد.

مدیرکل صادرات گمرک ایران با بیان این‌که این بسته حمایتی شامل 20 نوع تسهیلات گمرکی است، افزود:  مهم‌ترین ویژگی این بسته حمایتی، افزایش چشمگیر تسهیلاتی است که گمرکات سراسر کشور  به صادرکنندگان ارائه می‌دهند.

علیدوستی، انجام خدمات به روش الکترونیکی و عدم مراجعه حضوری صادر کنندگان به گمرکات اجرایی را  نخستین بند از این بسته حمایتی برشمرد و بیان داشت:

امکان اخذ ضمانتنامه بانکی توسط صادرکنندگان کالاهای مشمول عوارض صادراتی به جای پرداخت عوارض مربوطه، ارائه‌ی خدمات بدون تعطیلی به ویژه در مرزها، تسریع در رسیدگی به درخواست‌های استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان نمونه، اجازه‌ی ارزیابی در محل برای محموله‌های صادراتی، امکان صادرات کالاهای صادرکنندگان دارای گواهی صادرکننده برتر بدون نیاز به اخذ مجوز موردی استاندارد و… از جمله محورهای کلی بسته حمایتی صادرات گمرک در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

 

ojbt_img_0178.jpg

 

وی با تأکید بر اینکه هدف از این بسته افزایش ارائه‌ی تسهیلات به صادرکنندگان است، ابراز امیدواری کرد این بسته حمایتی بتواند بخشی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان را مرتفع نماید.

مدیرکل صادرات گمرک ایران در ادامه‌ی سخنان خود به عملکرد مثبت و مطلوب مدیرکل گمرک لرستان اشاره کرد و گفت: سهرابیان، زحمات زیادی طی یکسال خدمت خود در گمرک این استان کشیده و مقدمه‌ی ارائه‌ی خدمات را متناسب با شأن تولیدکنندگان لرستان فراهم کرده است.

 

aj1j_img_0183.jpg

 

علیدوستی با تأکید بر این‌که باید هزینه‌های تولید کاهش یابد تا به واسطه‌ی آن بتوان صادرات را گسترش داد، اذعان کرد: لرستان با این روش می‌تواند در صادرات سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان دستورالعمل شفابخش اقتصاد ایران و لرستان یاد کرد و بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی بر صادرات و تسهیل صادرات بدون هیچ‌گونه محدودیتی تأکید شده است.

 

a8q1_img_0188.jpg

 

مدیرکل صادرات گمرک ایران ادامه داد: همچنین از  قانون رفع موانع تولید و بسته خروج غیر تورمی از رکود صادرات به عنوان موتور متحرکه اقتصاد تشبیه شده است.

علیدوستی با بیان این‌که اهمیت اقتصاد در سیاست دولت و کلان به وضوح مشخص است، افزود: گمرک یک ارگان تأثیرگذار در تولید و صادرات و تجارت است. کمبود نقدینگی یکی از مشکلات و موانع تولید بوده که اعطای تسهیلات برای جبران آن یک ضرورت است.

وی به میزان صادرات گمرک لرستان اشاره کرد و گفت: باید آمار صادرات آن متمرکز شود؛ چرا که در تصمیمات اقتصادی این استان مؤثر است.

 

fwny_img_0207.jpg

 

مدیرکل صادرات گمرک ایران؛ استقرار نمایندگان بانک‌ها، استاندارد،  بهداشت و…  را در گمرک لرستان یک ضرورت دانست و گفت: سازمان‌های مرتبط باید نمایندگان تام‌الاختیار خود را در این مراکز مستقر تا به صادرکنندگان خدمات ارائه نمایند.

علیدوستی خطاب به اعضای کمیسیون بازرگانی و امور گمرکی اتاق خرم‌آباد گفت: با همت و تلاش سهربیان، مدیرکل گمرک لرستان هر مجوزی که بخواهید می‌توانید اخذ کنید؛ این به خواست و اراده‌ی خود شما برمی‌گردد.