مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان

میرمحمدصادقی: بانک‌های متخلف را معرفی کنید

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تولیدکنندگان در خط اول جهاد اقتصادی قرار دارند، از آنان خواست: بانک‌های متخلف را معرفی کنند.

 

6666666 007.JPG

 

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد، اصغر میرمحمدصادقی در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار ‌شد، گفت: شنیدن صحبت‌های فعالان اقتصادی و مشورت با تولیدکنندگان برای رفع مشکلات آنان، دو هدف ما از سفر به استان‌ها و بازدید از واحدهای تولیدی است.

وی بر ضرورت تعامل دوطرفه‌ی بانک‌ها و بخش خصوصی تأکید و تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت، وضعیت بودجه‌ی کشور مشخص است و با وضعیت عدم تحقق درآمدها، شاید سال ۹۴ سال چندان خوبی برای اقتصاد کلان نباشد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: امسال بانک مرکزی بخش عمده‌ای از منابع خود را به سمت خریداری محصولات و کالاها سوق داده؛ به طوری‌که پول گندم‌ کاران را پرداخت نموده و در این رابطه به دولت کمک کرده است.

 

6666666 090.JPG

 

میرمحمدصادقی اظهار داشت: امسال در بحث تسهیلات قرض‌الحسنه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تکالیف به روی دوش سیستم بانکی بوده که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منابع عادی نیز برای خرید کالاها به دولت داده شده است.

وی به مشکلات سیستم بانکی کشور اشاره کرد و گفت: حداکثر زمان در پرداخت تسهیلات بانک‌ها در کشورهای دیگر یک‌ساله است، اما ما به سمت پرداخت تسهیلات با بازه‌ی زمانی پنج تا هفت ساله رفته‌ایم و همین امر مشکلاتی را برای طرفین به وجود آورده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی مصوب در شورای پول و اعتبار برای عقود مبادله‌ای 22 درصد اعلام شده است، ادامه داد: این در حالی است که در نرخ مشارکت میزان سود آزاد بوده و بر اساس بازدهی طرح از سوی بانک‌ها محاسبه می‌شود.

 

6666666 092.JPG

 

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه  بانک مرکزی در زمینه‌ی نرخ سود تسهیلات بانکی محکم ایستاده است که در مورد عقود مبادله‌ای سود 22 درصد اعمال شود، تأکید کرد: در عقود مبادله‌ای نباید نرخ سود از ۲۲ درصد تجاوز کند و اعلام می‌کنیم اگر در این رابطه فعالان اقتصادی از بانک‌ها تخلف دیده‌اند، با ارائه‌ی سند موثق به ما اعلام کنند تا پیگیری کنیم.

میرمحمد صادقی در ادامه اعلام کرد: در این راستا پنج بانک به دلیل عدم رعایت مصوبه‌ی شورای پول و اعتبار به هیأت انتظامی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه معرفی بانک‌های متخلف به هیئت انتظامی برای اولین بار در کشور صورت گرفته است، یادآور شد: مجازات‌های سنگینی در انتظار این بانک‌هاست.

 

6666666 078.JPG

 

کمیته‌ی ریش سفیدان تشکیل می‌شود

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در بخش پایانی سخنان خود از تشکیل کمیته‌ی ریش‌سفیدان به منظور پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان در استان‌ها خبر داد و گفت: پیشنهاد تشکیل این کمیته داده شده و هم‌اکنون در حال پیگیری است و امیدواریم این کمیته بتواند برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان به ما مشاوره بدهد.

میرمحمد صادقی افزود: در این راستا تولیدکنندگانی که از سوی این کمیته تأیید شوند که مشکلات واحد تولیدی از اراده‌ی آنها خارج بوده است، حمایت می‌شوند.

وی اعلام کرد: برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی لرستان برخی مقررات اعم از نداشتن چک برگشتی و بدهی معوق بانکی به طور موقت برای افراد مورد تأیید کمیته‌ی ریش‌سفیدان برداشته می‌شود.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

با سنگ‌اندازی بانک‌ها، واحدهای تولیدی برای تقسیط بدهی اقدام نمی‌کنند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز گفت: با سنگ‌اندازی بانک‌های لرستان صاحبان واحدهای تولیدی استان برای تقسیط بدهی خود اقدام نمی‌کنند.

 

6666666 026.JPG

 

حسین سلاح‌ورزی از مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و استاندار لرستان به منظور اهمیت دادن به بخش خصوصی و تلاش برای مرتفع کردن مشکلات آنان تشکر کرد و گفت: وجود بدهی معوقه‌ی مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی به بانک‌ها یکی از مشکلات این زحمت‌کشان و دلسوزان است.

وی به سلیقه‌ای عمل کردن و سنگ‌اندازی بانک‌های لرستان برای تقسیط بدهی و اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای اقتصادی استان اشاره کرد و با اظهار تأسف گفت: برخی بانک‌های استان از فعالان اقتصادی آورده‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصدی طلب می‌کنند.

 

6666666 028.JPG

 

رییس اتاق خرم‌آباد ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این واحدها این است که برای تقسیط بدهی، ‌بانک‌ها نرخ سود جدید را مد نظر قرار می‌دهند که بانک‌ها به هیچ عنوان به نرخ مرجع دِین و بدهی توجهی ندارند؛ به طوری که هیچ منطقی قرارداد جدید با نرخ سود ۲۴ درصد را تایید نمی‌کند.

وی یادآور شد: برای تقسیط بدهی واحدهای تولیدی، بانک‌ها وثائق و تضامین جدید طلب می‌کنند که این امر یکی دیگر از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی لرستان است و این امر سبب شده است صاحبان واحدهای تولیدی استان برای تقسیط مجدد اقدام نکنند.

 

استاندار لرستان:

بیکاری در لرستان به مرز هشدار رسیده است

استاندار لرستان اعلام کرد: بیکاری در این استان به مرز هشدار رسیده است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ هوشنگ بازوند نیز در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با بیان اینکه لرستان در رابطه با مباحث اقتصادی دارای مشکلات فراوانی ‌است، افزود: بیکاری لرستان به مرز هشدار رسیده است و جوانان این دیار به جای اینکه فرصتی برای استان باشند، در حال تبدیل شدن به تهدید هستند.

 

6666666 002.JPG

 

وی؛ نرخ رشد جمعیت در کشور را یک و هفت دهم اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که نرخ رشد جمعیت در لرستان 44/1 است.

استاندار لرستان با اظهار تأسف ادامه داد: این رقم نشان‌دهنده‌ی این است که جوانان لرستانی یا در استان نمی‌مانند و یا اگر می‌مانند نمی‌توانند تشکیل خانواده دهند؛ چرا که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

بازوند از جوانان لرستانی به عنوان سرمایه‌های استان نام برد و گفت: متأسفانه سالانه هفت هزار و 400 نفر از لرستان کوچ می‌کنند و طی 25 سال گذشته نرخ بیکاری لرستان رتبه‌ی اول، دوم و یا سوم کشور را داشته است.

وی با بیان اینکه در آسیب‌شناسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی حضوری قوی در لرستان نداشته است، افزود: این نتیجه نشان‌دهنده‌ی آن است که ما زیرساخت‌های مناسبی برای حضور بخش خصوصی فراهم نکرده‌ایم.

استاندار لرستان در ادامه‌ی سخنان خود گفت: هیچ‌گاه لرستان از ارزهای ۷ ، ۱۳۰ و ۳۰۰ تومانی بهره‌ نبرده و در هشت سال گذشته با وجود درآمدهای بسیار بالای نفتی، سهم مناسبی دریافت نکرده که این امر سبب ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی استان شده است.

بازوند؛ میانگین نرخ رشد اقتصادی در کشور و لرستان را به ترتیب ۳۸  و 34 درصد عنوان کرد و بیان داشت: سرانه‌ی متوسط درآمدی در لرستان از میانگین کشوری خیلی پایین‌تر است.

وی اظهار داشت:  همچنین سهم ارزش افزوده کل فعالیت‌های اقتصادی لرستان 08/1 بوده و در این زمینه دارای رتبه بیست و هشتم در کشور است.

 

صنعت لرستان ناکارآمد است

 

6666666 012.JPG

 

استاندار لرستان با بیان اینکه ارزش افزوده فعالیت‌های صنعتی لرستان 3/0 درصد است، خاطرنشان کرد: این رقم به این معنی است که بیش از ۷۰ درصد صنعت لرستان ناکارآمد است.

بازوند در ادامه، سهم ارزش افزوده‌ی فعالیت‌های بخش خدمات را 4/1 درصد بیان و تصریح کرد: سهم کشاورزی در اشتغال حدود ۲۹، سهم صنعت 2/29 و سهم خدمات در اشتغال حدود ۴۰ درصد است.

 

ضرورت کمک ویژه به بخش خصوصی لرستان

وی گفت: رییس‌کل بانک مرکزی در سفر به لرستان، ‌یک هزار و 500 میلیارد تومان برای سرمایه‌ در گردش استان ابلاغ کرد که واحدهای تولیدی ما به علت معوقات بانکی و داشتن چک برگشتی نتوانستند از آن استفاده کنند.

 

6666666 022.JPG

 

استاندار لرستان ادامه داد: معوقات بانکی یک چالش جدی برای بانک‌ها محسوب می‌شود که مانع رشد و توسعه‌ی استان شده است.

بازوند خطاب به مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: با این تفاسیر شایسته نیست بخش خصوصی لرستان با بخش خصوصی جایی مانند اصفهان مقایسه شود، زیرا بخش خصوصی استان ما مجبور است یک سری زیرساخت‌هایی که دولت موظف به ایجاد آن بوده است را خود فراهم کند؛ پس ضرورت دارد این بخش را به صورت ویژه کمک کنید.

 

6666666 023.JPG

 

وی افزود: اقدامات شما می‌تواند سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صنایع خوابیده لرستان را احیا کند و امیدواریم با نظر مساعد شما بخش خصوصی حمایت شود؛ چرا که با توجه به بخش خصوصی است که می‌توان مشکلات پیش رو را مرتفع کرد.

استاندار لرستان تأکید کرد: برای حرکت به سوی توسعه‌ی استان، حضور بخش خصوصی ضرورت دارد و باید از این بخش حمایت همه‌جانبه کرد.

بازوند در پایان سخنان خود گفت: شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات بانکی را 22 درصد اعلام کرده  است؛ ولی بانک‌ها این مصوبه را نادیده گرفته و گاهی تا بیش از 30 درصد نیز سود می‌گیرند که این موضوع باید رسیدگی شود.

 

معاون برنامه‌ریزی استاندار لرستان:

بانک‌ها به کمک فعالان اقتصادی بیایند

معاون برنامه‌ریزی استاندار لرستان گفت: در زمینه‌ی پرداخت سرمایه در گردش، بانک‌ها به کمک فعالان اقتصادی بیایند.

 

6666666 082.JPG

 

علی هادی‌چگنی بر مرتفع شدن مشکلات بخش خصوصی لرستان تأکید کرد و گفت: این استان در چرخه‌ی توسعه‌نیافتگی افتاده و برای خروج از این چرخه، چاره‌ای جز توجه به بخش خصوصی و حمایت از آن وجود ندارد.

وی؛ منابع بانکی لرستان را محدود خواند و گفت: استان با سه هزار میلیارد تومان منابع بانکی دارای شش هزار میلیارد تومان مصارف بانکی است.

هادی‌چگنی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به عنوان یکی از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی لرستان نام برد و اظهار داشت: ضروری است برای حل مشکلات هر واحد تولیدی یک نسخه‌ی ویژه در نظر گرفت.

 

6666666 040.JPG

 

 

6666666 032.JPG