مساله‌ی آب، امروز مهم‌ترین مساله‌ی کشور است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه این کمیسیون با تاکید بر اینکه مساله‌ی آب، امروز مهم‌ترین مساله‌ی کشور است، گفت: در طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب که توسط وزارت نیرو تهیه شده، 17 سازمان و ارگان مختلف درگیر هستند که ضروری است هر کدام در حوزه‌ی خودشان مسئولیت‌های محوله را به نحو احسن به انجام برسانند.

 

hp27_img_3076.jpg

 

مرتضی هادی‌پور با اشاره به اینکه در همین راستا مسئولیت‌هایی هم به عهده‌ی اتاق بازرگانی گذاشته شده است، اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان هماهنگ‌کننده‌ی طرح معرفی شده است.

وی افزود: در همین راستا در جلسات کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد هر بار گزارش فعالیت و مشکلات و موانع احتمالی یکی از دستگاه‌های درگیر با طرح را بررسی می‌کنیم.

هادی‌پور تصریح کرد: خوشبختانه در اتاق خرم‌آباد پتانسیل‌هایی مانند شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری لرستان وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها در راستای برطرف نمودن مشکلات احتمالی پیش‌روی دستگاه‌ها در حوزه‌ی طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب استفاده نماییم.

 

wkzm_morteza_hadi_pour.jpg

 

دبیر خانه کشاورز استان با تاکید بر نقش کشاورزان در مدیریت منابع آب، عنوان داشت: متاسفانه بازیگران اصلی این حوزه یعنی کشاورزان در طرح احیاء و تعادل‌بخشی به کار گرفته نشده‌اند که این مساله یکی از ایرادات مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 

کارشناس هواشناسی:

احتمال بروز “بهار زودرس” در لرستان وجود دارد

در ادامه‌ی این جلسه، کارشناس هواشناسی استان لرستان با اشاره به بارش‌های خوب استان در سال جاری گفت: همان‌طور که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودیم، پدیده‌ی “ال‌نینو” باعث شکل‌گیری بارندگی‌های بسیار خوبی در استان گردید که بعضا در مواردی باعث راه افتادن سیلاب و بروز خسارت‌هایی شد.

جهانبخش مرادی با تاکید بر اینکه با یک مدیریت مناسب می‌توانستیم مانع بروز خسارت شویم، تصریح کرد: سال آینده هم احتمال تداوم پدیده‌ی “ال‌نینو” وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از نظر دما استان لرستان شرایط نرمالی را تا کنون پشت سر گذاشته است، افزود: این در حالی بود که پیش‌بینی‌هایی مبنی بر وقوع یخبندان و سرمای شدید در استان وجود داشت.

 

dae7_jahan_bakhsh_moradi.jpg

 

مرادی نسبت به بروز پدیده‌ی :بهار زودرس” در استان هشدار داد و عنوان داشت: بروز این پدیده در شرایطی است که ممکن است در فروردین‌ماه شاهد یخبندان‌های تشعشعی باشیم که می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بخش کشاورزی استان شود.

کارشناس هواشناسی استان لرستان بیان داشت: امیدواریم با ایجاد هماهنگی بین‌دستگاهی میان سازمان‌های درگیر و همچنین اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع به کشاورزان، آسیب‌های احتمالی به حداقل ممکن برسد. 

 

مجری طرح تعادل‌بخشی منابع آب:

فقط10 تا 20 درصد حجم نزولات آسمانی وارد منابع زیرزمینی می‌شود

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان هم در این جلسه با اشاره به بارش‌های ناشی از پدیده‌ی “ال‌نینو” در استان لرستان گفت: بر اساس محاسباتی که انجام گرفته، در هر بارش 10 تا 20 درصد حجم نزولات وارد منابع زیرزمینی ما می‌شود.

 

qukk_mehrdad_mohamadi.jpg

 

مهرداد محمدی اظهار داشت: متاسفانه از آنجا که در زمینه‌ی تاسیسات ذخیره‌ی آب هم با مشکل مواجه هستیم، سیلاب‌های به راه افتاده ناشی از بارندگی‌های شدید منجر به شست‌وشو و فرسایش خاک ما می‌شود که زیان بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه در طرح تعادل‌بخشی منابع آب مسائل اجتماعی مرتبط با آن دیده نشده، افزود: موفقیت در اجرای چنین طرحی مستلزم بررسی الزامات اجتماعی و تاثیرات ایجاد شده در این حوزه است؛ با این حال ما با جدیت به دنبال اجرای آن هستیم.

محمدی تصریح کرد: خوشبختانه هم در حوزه‌ی حجم منابع آب زیرزمینی و هم در حوزه‌ی حفر چاه‌های غیر مجاز استان لرستان علی‌رغم مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، در مقایسه با استان‌های صنعتی وضعیت بهتری دارد.

 

17cv_img_3084.jpg

 

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان با تاکید بر اینکه به موازات کاهش حجم آب، تخلفات این حوزه هم افزایش پیدا می‌کند، عنوان داشت: از شهریورماه سال گذشته که اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب جدی شده، با تخلفات حوزه‌ی آب با جدیت بیشتری برخورد شده است.

مهرداد محمدی با ذکر این مساله که در همه‌ی دشت‌های استان با کاهش حجم آب مواجه هستیم، بیان داشت: در دو دشت کوهدشت و رومشگان این کمبود شدیدتر است.

وی افزود: این مساله باعث گردیده دشت‌های مذکور به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده‌اند؛ و در همین راستا هدفگذاری نصب 400 دستگاه کنتور هوشمند آب را در سال جاری برای این دشت‌ها انجام داده‌ایم.

 

wl11_img_3089.jpg

 

محمدی با اشاره به اینکه بیشترین حجم تخلف در حوزه‌ی مجوزهای وابسته به صنایع صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه عده‌ای به بهانه‌ی احداث واحدهای صنعتی، مجوز حفر چاه عمیق می‌گیرند و بدون احداث واحد مورد نظر، از چاه حفر شده برای کشاورزی استفاده می‌کنند و بعضا آب‌فروشی هم می‌کنند.

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان با اشاره به اینکه تاکنون 1250 دستگاه کنتور هوشمند آب بر روی چاه‌های آب استان نصب شده، اظهار داشت: برآورد ما از تعداد چاه‌های غیرمجاز آب استان 1500 حلقه می‌باشد که خوشبختانه بیشتر آن‌ها نیمه‌عمیق هستند و تا حد مشخصی می‌توانند آب برداشت نمایند.