رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان:

اگر هزینه توسعه را نپردازیم، درجا خواهیم زد

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با دستورکار بررسی امکان حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستانی در بازار قطر تشکیل جلسه داد.

 

77e6_img_3284.jpg

 

به گزارش روابط عمومی اتاق لرستان؛ رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان در جلسه‌ی این شورا با تاکید بر اینکه توسعه، هزینه دارد اظهار داشت: باید هزینه‌ی توسعه را بپردازیم و اگر این کار را نکنیم، همیشه درجا خواهیم زد.

استاندار لرستان با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت: مادامی که این موانع را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم به رقابت بپردازیم.

هوشنگ بازوند با تاکید بر اینکه بخش اعظم این موانع مربوط به خود فعالان اقتصادی است، تصریح کرد: متاسفانه بخش خصوصی لرستان توجه جدی با مذاکره و لابی‌گری ندارد.

 

vbsh_houshang_bazvand.jpg

 

وی افزود: توسعه، هزینه می‌خواهد و همه باید این هزینه را پرداخت کنیم و اگر این کار را نکنیم، همیشه درجا خواهیم زد.

بازوند با اشاره به وضعیت پیش آمده در مورد کشور قطر و فرصت ایجاد شده تصریح کرد: بازار قطر فرصت خوبی است، اما نباید ورود ما به این بازار توام با ریسک باشد.

 

pu9d_img_3269.jpg

 

استاندار لرستان با بیان اینکه بازار قطر بازار سختی است، بیان داشت: قبل از هر چیز لازم است موانع پیش روی صادرات استان را برطرف نماییم.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان عنوان داشت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم از بازار عراق که به ما نزدیک‌تر است، آنطور که باید و شاید استفاده کنیم؛ این در حالی است که رابطه‌ی سیاسی کشور ما به مراتب از کشور ترکیه که سهم قابل توجهی از این بازار دارد، با عراق بهتر است.

 

3akp_img_3273.jpg

 

هوشنگ بازوند خاطرنشان ساخت: در بخش دولتی هم البته ما آنچنان که باید، فرایند صادرات را تسهیل نکرده‌ایم.

وی افزود: اگر بخواهیم رویکرد مناسب‌تری به امر صادرات استان داشته باشیم، باید به سمت ایجاد هلدینگ‌های صادراتی برویم و از طریق این هلدینگ‌ها موانع و مشکلات این حوزه را برطرف نماییم.

 

fk4s_img_3274.jpg

 

استاندار لرستان به حجم 86 میلیون دلاری صادرات استان در سال 92 اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه تا پایان سال 95 این رقم به 235 میلیون دلار رسیده که البته هنوز به هیچ عنوان کافی نیست و باید برای افزایش قابل توجه آن، پیگیر برطرف نمودن مشکلات و موانع پیش روی صادرات باشیم.

 

7h58_img_3275.jpg

 

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر مدیران دولتی و بخش خصوصی بیان داشت: باید به سمتی برویم که مدیران دولتی بتوانند بدون هراس از انگ‌ها، با مدیران بخش خصوصی تعامل داشته باشند و مسائل و مشکلات‌شان را برطرف نمایند.

 

uk2_img_3282.jpg

 

رییس اتاق لرستان:

حجم صادرات ایران به قطر تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اشاره به تنش سیاسی قطر با همسایگان عرب‌اش، اظهار داشت: به واسطه‌ی تحریم این کشورها، قطر در خصوص طیفی از محصولات وارداتی از کشورهای مذکور در مضیقه قرار گرفته که این وضعیت برای کشورهایی چون ترکیه و ایران یک فرصت قلمداد می‌شود.

 

wug_hosein_selahvarzi.1.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه میزان واردات قطر از کشورهای 14 گانه‌ای که تحریمش کرده‌اند، 5 میلیارد دلار بوده است، گفت: عمده‌ی این میزان واردات از سه کشور عربستان، امارات و مصر صورت می‌گرفته است.

 

67ic_img_3292.jpg

 

وی افزود: بعد از تنش سیاسی اخیر، کشورهای دیگری هم به این بازار هجوم آورده‌اند که البته دو کشور ترکیه و ایران با توجه به موقعیت و جایگاهی که در منطقه دارند، توانایی جذب بخشی از این بازار را دارند.

 

i567_img_3293.jpg

 

سلاح‌ورزی به تجارت حدودا یکصد میلیون دلاری ایران و قطر اشاره و تصریح کرد: این رقم می‌تواند به یک میلیارد دلار هم برسد.

 

kdww_img_3289.jpg

 

نایب‌رییس اتاق ایران بیان داشت: ما در اتاق بازرگانی در راستای بررسی امکان افزایش سهم ایران و البته لرستان از بازار قطر جلساتی برگزار کردیم که امیدوارم با هم‌اندیشی و برطرف کردن موانع و مشکلات پیش رو، جای پای فعالان اقتصادی لرستان را در قطر فراهم کنیم.

 

5auq_img_3291.jpg

 

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با اشاره به این که جایگاه سهولت کسب و کار در قطر جایگاه نسبتا مناسبی می‌باشد، عنوان داشت: در بحث مالکیت نیز قوانین این کشور 49 درصد مالکیت خارجی است که البته در مواردی تا 100 درصد مالکیت خارجی هم امکانپذیر است.

 

نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی:

بازار لرستان در تصرف کالاهای سایر استان‌هاست

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که اقتصاد در دست سیاسیون است، اظهار داشت: باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم و خوشبختانه در حال حاضر نظام و دولت به این سمت می‌روند.

 

rsrs_mohamadreza_malekshahi_rad.jpg

 

محمدرضا ملکشاهی‌راد گفت: متاسفانه امروز بازار لرستان در تصرف کالاهای سایر استان‌هاست و وقتی نتوانسته‌ایم بازار خودمان را داشته باشیم، نمی‌توانیم به فکر تصرف بازارهای خارجی باشیم.

 

amry_img_3307.jpg

 

وی افزود: پای صحبت تولیدکنندگان استان که می‌نشینیم متوجه می‌شویم که عمده‌ترین مشکل آن‌ها نبود بازار فروش کالاها و محصولات‌شان است؛ این در حالی است که بازار استان در تصرف کالاها و محصولات سایر استان‌های کشور است.

 

g956_img_3335.jpg

 

ملکشاهی‌راد تصریح کرد: امروز موانع و مشکلات زیادی بر سر راه تولید کشور وجود دارد که این مساله باعث گردیده تولید توام با ریسک بالایی صورت بگیرد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رقابتی که در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بین استان‌های مختلف کشور وجود دارد، بیان داشت: مسلما استان‌هایی که از نظر زیرساخت در وضعیت بهتری قرار دارند، از ما جلوتر هستند و ما هم باید روی مسائل اساسی این حوزه تمرکز کنیم.

 

4y65_img_3327.jpg

 

محمدرضا ملکشاهی‌راد تاکید کرد: باید یک تیم اقتصادی متخصص از بخش دولتی و خصوصی تشکیل شود و یک بار برای همیشه برنامه‌ای اقتصادی برای توسعه‌ی استان تدوین نمایند.