جذب سرمایه‌گذاری خارجی مزایای بیشتری برای استان دارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در نخستین جلسه کمیته بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در حال حاضر استان لرستان از نظر توسعه اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد و تنها راهکار خروج از این وضعیت، انجام سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی است.‌

 

IMG_2507.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ علی هادی‌چگنی اظهار داشت: واقعیت این است که دولت با توجه به مشکلاتی که دارد دیگر قادر به سرمایه‌گذاری در استان‌ها نیست و به همین دلیل ضروری است برای رسیدن به شرایط مطلوب، زمینه‌ی انجام سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در لرستان فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه استان لرستان از نظر پتانسیل و مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان پُر مزیتی است، افزود: بر همین اساس هیچ بهانه‌ای برای به فعلیت درنیامدن این ظرفیت‌ها توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پذیرفته نیست.

هادی‌چگنی با تاکید بر اینکه باید دست به دست هم بدهیم و موانع انجام سرمایه‌گذاری در استان را برطرف نماییم، بیان داشت: به دلایل مختلف جذب سرمایه‌گذار خارجی برای لرستان مزیت‌های بیشتری دارد.

 

ali hadi chegeni.JPG

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی با خودشان تکنولوژی هم وارد می‌کنند، عنوان داشت: علاوه بر این، معمولاً آن‌ها از تسهیلات کمتر استفاده می‌کنند چون به اندازه‌ی کافی در این حوزه قوی هستند.

علی هادی‌چگنی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان در ابتدای سال جاری گفت: با توجه به تاثیرات خوبی که این همایش داشت، می‌توانیم با دائمی کردن دبیرخانه‌ی آن، همه ساله آن را برگزار کنیم که از هم‌اکنون باید به فکر برگزاری دومین دوره آن در اواخر فروردین‌ماه سال آینده باشیم.

وی افزود: برای برگزاری هر چه مطلوب این همایش ضروری است نقاط ضعف و قوت دوره‌ی اول آن را مشخص کنیم.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

برای سفارتخانه‌های کشورهای مختلف، دعوت‌نامه سرمایه‌گذاری در لرستان فرستاده‌ایم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با اشاره به اینکه تشکیل این کمیته، مصوبه‌ی آخرین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان بود، اظهار داشت: به هر حال ضرورت دارد خودمان را برای استفاده از دوران پساتحریم آماده کنیم تا از شرایط به وجود آمده نهایت بهره را نصیب استان کنیم.

 

hosein selah varzi...JPG

 

حسین سلاح‌ورزی گفت: در همین راستا دعوت‌نامه‌ای به صورت دو زبانه در اتاق خرم‌آباد تهیه شد که به همراه خلاصه‌ای ظرفیت‌های استان و مزیت‌های سرمایه‌گذاری موجودمان با امضای استاندار لرستان به سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف ارسال گردید.

وی با اشاره به اینکه چند سفارتخانه به این دعوت، پاسخ گفته‌اند، بیان داشت: علاوه بر آن با 23 اتاق مشترک نیز با در نظر گرفتن امکان همکاری در زمینه‌های مشخص، مکاتبه صورت گرفته و قابلیت‌های استان لرستان به آن‌ها معرفی شده است.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه با اتاق‌های بازرگانی هشت کشور صنعتی هم مکاتبه کرده‌ایم، افزود: تاکنون از اتاق‌های مشترک “ایران و انگلیس”، “ایران و فرانسه”، “ایران و چین”، “ایران و عمان” و همچنین اتاق بازرگانی و صنعت “استکهلم” هم پاسخ‌های دریافت کرده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد عنوان داشت: با توجه به حضور هیات‌های بلندپایه تجاری در روزهای اخیر در تهران، می‌توانیم از شرایط موجود استفاده کنیم و در پایتخت رایزنی‌هایی برای معرفی توانمندی‌های لرستان با آن‌ها داشته باشیم.

 

IMG_2512.JPG

 

حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه بضاعت اتاق خرم‌آباد، بضاعت محدودی است، اظهار داشت: در کنار این مساله، حجم کارهای انجام نشده‌ای که از گذشته باقی مانده‌اند هم آزاردهنده و انرژی‌بر است.

سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه گروه‌های مختلفی به منظور آشنایی با پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری لرستان وارد این استان می‌شوند، گفت: از آنجا که مکان و متولی مشخص و یگانه‌ای برای هماهنگی و ارزیابی آن‌ها وجود ندارد، با نوعی سرگردانی و پراکنده‌کاری مواجه هستیم که باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام نماییم.

وی همچنین پیشنهاد داد با راه‌اندازی یک سایت مناسب، همه‌ی مشخصات و ظرفیت‌های اقتصادی تجاری لرستان برای سرمایه‌گذاری در آن لحاظ شود تا با بروزرسانی آن بتوانیم به صورت یکپارچه پاسخگوی علاقمندان به سرمایه‌گذاری در استان باشیم.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان:

باید با رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها ارتباط موثری برقرار کنیم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان هم در این جلسه با اشاره به سفر هیات مطبوعاتی اقتصادی روسیه به لرستان گفت: این سفر، بازتاب‌های بسیار خوبی داشت که جا دارد از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بابت برنامه‌ریزی حضور این هیات تشکر کنم.

 

mohamadreza safi khani.JPG

 

محمدرضا صفی‌خانی اظهار داشت: اگر بتوانیم با رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها ارتباط موثری برقرار کنیم، می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها برای معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری لرستان استفاده نماییم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی وجود دارند که واسطه‌ی سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران می‌شوند، عنوان داشت: روش کار آن‌ها به این صورت است که با سازمان‌ها و مراکز وارد مذاکره می‌شوند و بعد از مطالعه‌ی ظرفیت‌های موجود، آن‌ها را به شبکه‌ی مخصوصی که از سرمایه‌گذاران دارند معرفی می‌کنند و بعد از جلب نظر آن‌ها، قرارداد سرمایه‌گذاری به امضا می‌رسد.

صفی‌خانی با بیان اینکه کار کردن با این شرکت‌ها هیچ هزینه‌ای به ما تحمیل نمی‌کند، افزود: هزینه‌ی این شرکت‌های واسطه‌ای را در نهایت سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند و از این نظر ظرفیت مناسبی برای رسیدن به سرمایه‌گذاری قلمداد می‌شوند و اگر بتوانیم پای چند شرکت از این دست که در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت می‌کنند را به استان باز کنیم، گام خوبی برداشته‌ایم.

 

IMG_2523.JPG

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال تضمین‌هایی برای انجام سرمایه‌گذاری هستند، بیان داشت: به نظر می‌رسد اگر بخش خصوصی در کنار آن‌ها حضور پیدا کند، باعث دلگرمی‌شان می‌شود.

محمدرضا صفی‌خانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه وجود دفتر سرمایه‌گذاری لرستان در تهران ضروری است، گفت: از این طرف هم اگر چند ظرفیت مطلوب و برجسته استان را مشخص کنیم و روی آن‌ها متمرکز شویم، نتایج مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.