رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی خرم آباد گفت: دولت در سال جاری با استفاده از منابع صندوق توسعه مبالغ قابل توجهی در قالب تسهیلات و منابع مالی در بخش کشاورزی هزینه می کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی خرم آباد به نقل از خبرنگار ایرنا، دکتر حسین سلاح ورزی در جلسه شورای اداری لرستان افزود: به استان لرستان نیز سهم قابل توجهی از این اعتبارات تخصیص داده می شود تا روز به روز شاهد توسعه بخش کشاورزی در این استان با ظرفیت و پتانسیل های بالای کشاورزی باشیم. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت استاندار لرستان تحت عنوان بسته حمایتی از تولید برای دو هدف مهم حفظ و صیانت از تولید براساس حفظ اشتغال و ایجاد حس امیدواری و اعتماد و ترسیم چشم انداز روشن در بخش خصوصی اقدامات خوبی برای توسعه بخش های مختلف به ویژه کشاورزی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در استان لرستان به رغم داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های زیاد اما شرایط و بستر مناسب بهره برداری از این ظرفیت ها به خوبی صورت نگرفته که اکنون با حمایت بیشتر مسوولان ارشد استان گام های موثری برداشته شده است.

سلاحورزی با اشاره به اینکه در سال های اخیر در حوزه اقتصاد ظرفیت های ستان چشم انداز خوبی داشته است، افزود: در حوزه کشاورزی بخشی از وظایف به اتاق بازرگانی سپرده شده که به همین منظور کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته به آن در این اتاق تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان لرستان از نظر منابع پایه نظیر آب و خاک با مرغوبیت بالا دارای ظرفیت های بالایی است در صورت استفاده بهینه از این منابع به طور قطع علاوه بر توسعه بخش کشاورزی،‌صادرات محصولات را شاهد خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی لرستان دارای دو میلیون و 800 هزار تن محصولات کشاورزی با ارزش افزوده یک هزار میلیارد ریال است که در این بخش 145 هزار فرصت شغلی با 25 درصد اشتغال استان را شاهد هستیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خرم آباد گفت: وجود 800 هزار هکتار اراضی مرغوب اما 25 درصد آبی و 75 درصد دیم غیرقابل مدیریت یکی از مشکلات است به طوری که استان لرستان 11 درصد معادل 5/13 میلیارد مترمکعب از روان آب های کشور را دارد.

وی تصریح کرد: همچنین با بهره برداری از سدهای در دست اجرای استان یک میلیارد مترمکعب تامین شده و 100 هزار هکتار از اراضی استان آبی خواهد شد.

وی اضافه کرد: با استفاده از یارانه جهت تبدیل اراضی به مکانیزه نیز که 85 درصد کمک بلاعوض است، پیش بینی می شود راندمان آبیاری تا 75 درصد افزایش یابد.

وی توسعه 40 هزار هکتار از باغات میوه استان و افزایش تولیدات از دو میلیون و 800 هزار تن به سه میلیون و 500 هزار تن را از جمله برنامه های اساسی جهت ایجاد فرصت های شغلی در استان عنوان کرد.

وی گفت: همچنین در کمیسیون کشاورزی در حوزه تولید حبوبات که لرستان با 130 هزار تن رتبه اول کشور ر دارد برنامه هایی جهت ساماندهی، تولید، بازاریابی و صادرات این محصولات را داریم.

سلاحورزی افزود: اتاق بازرگانی برنامه های مستمری برای رونق توسعه بخش کشاورزی دارد که امیدواریم با همکری سایر دستگاهها بتوان این برنامه ها را عملی کرد.