رتبه موجود اقتصاد ایران زیبنده و شایسته مردم این جامعه، منابع اقتصادی کشور و همت ملت ما نیست. 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش سرمایه گذاری و کارآفرینی با اعلام این مطلب گفت: اقتصادهای دنیا به سه گروه اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی، اقتصاد مبتنی بر بهره وری و اقتصاد مبتنی بر نوآوری تقسیم شده و کشورهای همگن با یکدیگر سنجیده می شوند.
وی افزود: در حال حاضر در برخی از رتبه بندی ها از مقایسه تمامی کشورها در کنار یکدیگر خودداری می شود. زیرا اقتصاددانان بر این عقیده هستند که رتبه کشورهای همگن باید با یکدیگر سنجیده شود.
وی ادامه داد: مایه تاسف فراوان است که ایران در گروه اول این تقسیم بندی ها قرار داشته و جزو کشورهایی است که اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی دارد.
به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی جایگاه فعلی اقتصاد ایران نشان می دهد که ما نتوانسته ایم به اهداف برنامه های متعدد برسیم و یک چهارم از اقتصاد ایران را مبتنی بر بهره وری قرار دهیم.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه اقتصاد ایران اذعان داشت: امروزه این سوال مطرح است که ارتقاء سطح اقتصاد ایران باید توسط چه کسانی صورت بگیرد.
نهاوندیان تصریح کرد: شاید پاسخ به این سوال مکاتب مختلف توسعه را رقم بزند اما باید مشخص شود که آیا دولت متولی توسعه اقتصاد است و یا این که این امر باید از سوی کارآفرینان انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: در اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی که دولت متولی توسعه اقتصادی است به طور قطع نمی‌توان به این هدف دست یافت زیرا ارتقاء سطح اقتصادی و نوآفرینی با بروکراسی حاصل نمی‌شود.
این فعال اقتصادی گفت: اگر هدف از دولت مجموعه‌ای از مستخدمینی باشد که انگیزه توسعه اقتصادی را ندارند نمی‌توان از آنان انتظار کارآفرینی را داشت زیرا در اقتصاد دولتی ریسک در شکست وجود ندارد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به کارآفرینان خاطر نشان کرد: با ارزش دانستن انگیزه کارآفرینان، محترم شمردن آنان و عدم سوء ظن و بدبینی به کارآفرینان و سوق دادن مقررات برای حمایت از آنان از جمله ویژگی‌های جامعه کارآفرین است.
نهاوندیان ابراز داشت: اگر در اقتصادی شاهد بودیم که از کارآفرینان به عنوان افرادی که به رانت‌های مختلف وصل بوده و ثرورت آنان مورد سوء ظن قرار داشته باشد به طور قطع نمی‌توان این جامعه را جزو جوامع کارآفرین پرور دانست.
وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی اظهار داشت: تحقق جهاد اقتصادی نیازمند خشکاندن ریشه رانت، اصلاح فرهنگ اقتصادی و بازگشت فرهنگ اقتصاد اسلامی است که در آن فعالان اقتصادی همانند تلاشگران جهادی محسوب می شوند.