دومین جلسه‌ی کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق خرم‌آباد عصر روز گذشته در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد در این جلسه که محوریت آن گزارش‌دهی در مورد وضعیت مرکز رشد جهاد دانشگاهی بود، پژوهشگر جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که این مرکز رشد در سال 88 در جهاد دانشگاهی لرستان راه‌اندازی شده است، گفت: متأسفانه استان لرستان در این زمینه هم نسبت به استان‌های دیگر عقب مانده است که برای استفاده از فرصت‌ها و قابلیت‌هایی که در این استان وجود دارد، مرکز رشد جهاد دانشگاهی فعالیت‌اش را آغاز نمود.

دکتر سمیه قربانی افزود: در سطح دانشگاه‌ها و سایر مراکز فراخوان داده شد تا افرادی که گمان می‌کنند ایده‌ای برای مطرح کردن دارند به این مرکز معرفی نمایند تا از حمایت‌های در نظر گرفته شده برای تجاری‌سازی آن بهره‌مند گردد.

وی با اشاره به اینکه تیم کارشناسان این مرکز ایده‌ها را بررسی می‌کنند، تصریح کرد: این کار در جهت پخته‌تر شدن ایده‌ها انجام می‌شود تا در نهایت ایده‌هایی که قابلیت دارند به این مرکز راه پیدا کنند و در مسیر تدارک دیده شده قرار بگیرند.

موسس مرکز رشد جهاد دانشگاهی به خدماتی که این مرکز به صاحبان ایده‌های برگزیده ارائه می‌کند اشاره کرد و ادامه داد: شرایط استقرار این واحدها و تشکیلات‌شان در مرکز رشد فراهم می‌شود تا علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون اداری و اینترنت، از نظر مالی هم تسهیلاتی در اختیارشان قرار گیرد.

قربانی با تأکید بر این‌که در حال حاضر 9 واحد در مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان مستقر هستند و از خدمات آن استفاده می‌کنند، اظهار داشت: واحدهایی هم پروسه‌ی استقرار و حمایت‌های مختلف را پشت سر گذاشته و از مرکز خارج شده‌اند.

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که سال گذشته در زمینه‌ی تخصیص بودجه عدالت در مورد این مرکز رعایت نشده بود، گفت: امسال اما شکر خدا از این نظر مشکلی نداریم و امیدواریم بر این اساس خدمات حمایتی بیشتری به نخبگان، مخترعان و صاحبان ایده ارائه نماییم.

وی همچنین در مورد نوع و نحوه‌ی تعاملی که میان مرکز رشد جهاد دانشگاهی و سایر مراکزی چون بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری وجود دارد افزود: در این زمینه تعاملات خوب و مناسبی در جریان است هر چند هنوز هیچ ارتباط منسجم و تعریف شده‌ای در این زمینه شکل نگرفته است.

دکتر سمیه قربانی تأکید کرد: همانطور که در گذشته هم اشاره کرده‌ایم، وجود یک بانک اطلاعاتی مشترک از صاحبان ایده، مخترعان، نوابغ و نخبگان می‌تواند هم به تمرکز بیشتر این مراکز در جهت انجام فعالیت‌ها و وظایف‌شان کمک نماید و هم از بسیاری موازی‌کاری‌ها جلوگیری نماید.

وی به ضرورت حضور یافتن یک نماینده از مراکز سه‌گانه‌ی حمایت از مخترعان و نخبگان در جلسات مراکز دیگر اشاره کرد و افزود: در موارد زیادی پیش می‌آید که یک فرد از همه‌ی این مراکز کمک و حمایت دریافت می‌کند که دلیل‌ اصلی‌اش همین نبود بانک اطلاعاتی مشترک و در دسترس است.

 

باید قوانین بر اساس نیازسنجی بومی تدوین شوند

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق خرم‌آباد هم در این جلسه با اشاره به ضرورت شناسایی درگاه‌های ارتباطی بین مراکز گفت: قبل از هر چیز باید مشخص نماییم که به دنبال چه چیزی هستیم و گردش کار در این مراکز به چه صورت انجام می‌شود.

محمدرضا پوریگانه افزود: جذب نخبگان، اشخاص با استعداد و صاحب ایده و خلاقیت اولویت اصلی است و باید ببینیم که در مسیر جذب، هدایت و حمایت این افراد چه مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد و چگونه می‌توان آن‌ها را برطرف نمود.

وی عدم انعکاس مناسب نیازمندی‌های استان را از جمله مشکلات موجود عنوان و تصریح کرد: بومی‌سنجی نیازها از جمله مواردی است که چون به انجام نرسیده است، قانونگذار بر اساس متر و معیار مشخصی اقدام به تدوین و تصویب قوانین نمی‌کند که همین امر باعث می‌شود برخی قوانین به جای این‌که کارگشا باشد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که آزاردهنده است.

پوریگانه در مورد نبود بانک اطلاعاتی جامع مشترک میان مراکز مختلف حمایت از نخبگان، مخترعان و ایده‌پردازان هم گفت: با توجه به محدود بودن تعداد این مراکز، برطرف نمودن این مشکل کار دشواری به نظر نمی‌رسد.

 

اتاق خرم‌آباد می‌تواند رابط خوبی میان صاحبان ایده و صنایع باشد

نایب‌رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق خرم‌آباد هم در این جلسه با تأکید بر این‌که در زمینه‌ی تعاملاتی که باید بین سه مرکز بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری و مرکز رشد جهاد دانشگاهی وجود داشته باشد، با مشکلاتی مواجه هستیم؛ گفت: کار انفرادی هر کدام از این مراکز بدون وجود تعامل با مراکز دیگر نمی‌تواند در نهایت نتایج قابل‌قبولی را به دنبال داشته باشد.

مهران کرمی به ضرورت جذب سرمایه‌های انسانی و نگهداری آن‌ها در استان اشاره کرد و افزود: باید شرایط به گونه‌ای باشد که نخبگان و صاحبان ایده‌ در لرستان از خدمات مطلوبی بهره‌مند شوند تا وسوسه‌ی کوچ به سایر استان‌های دیگر را نداشته باشند.

وی به وجود ضعف در حوزه‌ی شناسایی نخبگان و معرفی و هدایت آن‌ها به سمت صاحبان سرمایه اذعان و تصریح کرد: در زمینه‌ی شکل‌گیری ارتباط میان این مراکز و صنایع استان هم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد می‌تواند رابط خوبی باشد.

 

مراکز رشد هنوز ناشناخته هستند

مسئول تجاری‌سازی پارک علم و فناوری هم در ادامه‌ی این جلسه گفت: اصلی‌ترین مشکل در زمینه‌ی فعالیت این مراکز غریب و ناشناخته بودن آن‌هاست که همین مسأله باعث می‌شود در نوع ارتباطات و همچنین نحوه‌ی فعالیت‌شان مشکلاتی وجود داشته باشد.

سامان غلام‌رضایی با اشاره به این‌که هنوز بسیاری با واژه‌هایی چون «دانش‌بنیان» و «فناور» آشنا نیستند، افزود: بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی هنوز از پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و مراکز رشد شناخت و اطلاعی ندارند؛ این در حالی است که ممکن است در همین واحدها و شرکت‌ها آدم‌های خلاق و ایده‌پردازی وجود داشته باشد که نیازمند مشاوره و حمایت باشند.

 

نباید شتابزده عمل کنیم

در ادامه؛ معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خرم‌آباد با اشاره به این‌که مسائل پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم، گفت: پیشنهاد می‌کنم به جای این‌که شرکت‌ها و موسسات مرتبط با این حوزه را دور هم جمع کنیم و نظرات‌شان را دریافت نماییم، مشکلات و چالش‌های موجود را از دید خود افرادی که با این پروسه درگیر هستند، ببینیم و بررسی نماییم.

دکتر بهروز پروانه شتابزدگی را از دیگر مشکلات موجود در زمینه‌ی راه‌اندازی و فعالیت مراکز حمایت از نخبگان و صاحبان ایده دانست و افزود: در بسیاری از موارد اصل مسأله‌ای که در نظر گرفته شده، خوب و کاراست اما در روند اجرایی با شتابزدگی همراه می‌شود و در نتیجه به جایی که باید، مسأله ختم نمی‌شود.

وی با طرح این پرسش که: آیا اساساً ضرورت دارد مراکز متنوعی وجود داشته باشند که خدمات مشابهی ارائه می‌نمایند؟، تصریح کرد: این در حالی است که از نظر مالی و بودجه مشکلات زیادی وجود دارد و به همین دلیل هم کارها و پروژه‌های زیادی در مراحل مختلف متوقف شده‌اند.

 

چارچوب‌ها در مواردی مشکل‌ساز هستند

کارشناس بنیاد نخبگان استان لرستان هم گفت: در بسیاری از موارد چارچوب‌هایی که وجود دارد، علی‌رغم این‌که وجودشان ضروری به نظر می‌رسد، دست و پاگیر و مشکل‌ساز می‌شوند.

حسین رضایی‌نیا افزود: ما در بنیاد نخبگان با مراجعات خارج از چارچوب فراوانی مواجه هستیم که دست و پای‌مان برای حمایت از آن‌ها بسته است.

وی با تأکید بر این‌که ضرورری است صاحبان ایده را به صاحبان سرمایه متصل کنیم، تصریح کرد: بنیاد نخبگان به دنبال این است که خارج از چارچوب‌های تعریف شده هم بتواند خدماتی را ارائه نماید تا در مراحل بعد افرادی که مورد حمایت قرار گرفته‌اند، در چارچوب‌های تعریف‌شده قرار بگیرند.

 

همه‌ی حمایت‌ها مادی نیست

مدیرعامل شرکت الکترو صنعت کاسیت هم با اشاره به اینکه همه‌ی حمایت‌ها از مخترعین در حوزه‌ی مالی و بودجه‌ای خلاصه نمی‌شود، گفت: در بسیاری از موارد ضرورت حمایت‌های مشاوره‌ای برای تبدیل شدن یک ایده به فرایند تولید و تجاری‌سازی بیشتر از هر چیز دیگری است.

امید امیری افزود: هر چند نباید از یاد ببریم که صاحبان ایده و مخترعان و نخبگان سال‌ها وقت و انرژی‌شان را صرف به نتیجه رساندن ایده‌های‌شان می‌کنند و طبیعی است تا به نتیجه رساندن آن در حیطه‌ی زندگی شخصی عقب بیفتد که در این حوزه باید تدابیری اندیشیده شود تا بر اساس آن با حمایت‌هایی برنامه‌ریزی شده این عقب‌ماندگی جبران شود و او با دلگرمی بیشتری فعالیت‌های مفیدش را ادامه بدهد.