در اختتامیه پنجمین همایش صنعت و دانشگاه مطرح شد:

برای تعامل صنعت و دانشگاه تغییر ساختارهای فرهنگی ضروری است

پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد ارتقاء بهره‌وری که روز گذشته به میزبانی اتاق لرستان در خرم‌آباد آغاز به کرده بود، پیش از ظهر امروز به کار خود پایان داد.

 

ffw__dsc5439.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق لرستان؛ رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در اختتامیه‌ی پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد ارتقاء بهره‌وری برای تعامل صنعت و دانشگاه تغییر ساختارهای فرهنگی را ضروری دانست.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی از قیمت‌تمام شده کالاها و محصولات تولیدی به عنوان مشکل کشوری یاد کرد و گفت: اگر می‌خواهیم صنعت رقابت‌پذیر داشته باشیم باید روی قیمت تمام‌شده کار کنیم.

رییس کمیسیون صنایع ایران با تأکید بر این‌که منابع محدود و نیازها گسترده هستند، تصریح کرد: برای تأمین نیازها بایستی نظام بهره‌وری را گسترش دهیم.

گلپایگانی از عدم توجه به بنگاه‌های کوچک و هدفمند بعد از انقلاب انتقاد کرد و گفت: سهم این بنگاه‌ها در بهره‌وری را نباید نادیده گرفت.

وی از پایین بودن بهره‌وری در کشور را حاصل عدم تعامل صنعت و دانشگاه دانست و بیان داشت:  پایین بودن بهره‌وری در ایران نشان‌دهنده‌ی این است که صنعت ما فعال و قابل رقابت با صنعت سایر کشورها نیست.

 

3p_roghani_golpaygani.jpg

 

رییس کمیسین صنایع ایران با تأکید بر این‌که اگر می خواهیم صنعت بهره ور و رشد 12 درصدی را تجربه کنیم باید به بنگاه‌های کوچک توجه کنیم، اضافه کرد: توجه به این بنگاه‌ها یکی از فاکتورهای اثرگذار در رشد و توسعه اقتصادی بهره‌وری است.

گلپایگانی برای تعامل صنعت و دانشگاه تغییر ساختارهای فرهنگی را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: نظام بانکی و بهره‌های زیاد آن اجازه نمی‌دهد صنعت کشور بهره‌ور باشد، زیرا بر قیمت تمام‌شده تولیدات تأثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به این‌که قانون کار ما نیز بهره‌ور و در خدمت تولید نیست؛ نه به کارگر خدمت می‌کند نه به جامعه، اضافه کرد: تأمین اجتماعی هم خود یک معضل است با این‌که خدمات خوبی ارائه می‌دهد اما یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت کالاها محسوب می‌شود.

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران بر تقویت بنگاه‌های کوچک و افزایش سهم آن‌ها در اشتغال تأکید و تصریح کرد: تولید و اشتغال با زیرساخت‌های مناسب و اصلاح قوانین ایجاد خواهد شد. اگر می‌خواهیم در بخش کارآفرینی وخلق ثروت بهره‌ور باشیم باید زیرساخت مبتنی بر آمار داشته باشیم.

گلپایگانی، تقسیم کار در تعامل صنعت و دانشگاه را مهم دانست و گفت: اگر بتوانیم مراکز تحقیق و توسعه آرندی خود ر ا به دانشگاه منتقل کنیم صنعت و دانشگاه منتفع خواهد شد.

 

رییس‌کل دادگستری لرستان:

دانشگاهیان مقدمات رقابت‌پذیری صنعت را فراهم کنند

جعفر بدری نیز در این همایش از دانشگاه‌های علمی کاربردی به عنوان یک تجربه در خصوص تعامل صنعت و دانشگاه یاد کرد.

وی، قوانین دست و پاگیر و متزلزل را یکی از مشکلات صنعت لرستان و کشور برشمرد و بیان داشت: همین قوانین به صنعت صدمه زده است و با فکر و توان جوان ایرانی بایستی به سمت کارهای پژوهشی برویم و برای از بین بردن مشکلات عدیده‌ی صنعت فکری کنیم.

 

by_badri.jpg

 

رییس‌کل دادگستری لرستان، رقابت‌پذیری در دو بخش کیفیت و قیمت را در صنعت بسیار مهم تلقی و اضافه کرد: در جلسات کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان علل فقر مردم این دیار علیرغم پتانسیل‌های فراوان را در مسائل بانکی، زیاده‌خواهی و… دیدیم که خوشبختانه با پیگیری‌های مسئولان ذیربط در این کمیته توانستیم مشکلات عدیده صنعتگران سرمایه‌گذاران را مرتفع نماییم.

بدری بر ضرورت پژوهش و اولویت‌بندی مشخص آن تأکید و تصریح کرد: با پژوهش است که می‌توان به نقاط قوت و ضعف پی برد.

وی از دانشگاهیان خواست مقدمات رقابت‌پذیری را فراهم کنند تا صنعتگران با خیالی آسوده و برای درازمدت به فعالیت بپردازند.

 

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

تعامل صنعت و دانشگاه برای پیشرفت هر دو نهاد ضروری است

محمدرضا صفی‌خانی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان که در این همایش سخن می‌گفت، از برگزارکنندگان این اجلاس قدردانی کرد و ادامه داد: خرسندم خروجی زحمات‌مان را در این جلسه می‌بینم.

وی از امضای چندین تفاهم‌نامه همکاری در حاشیه‌ی پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه خبر داد و گفت: برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و پیشرفت همه‌جانبه به ارتباط دانشگاه و صنعت نیاز داریم.

 

ufbn_safikhani.jpg

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، تعامل صنعت و دانشگاه را برای پیشرفت هر دو نهاد ضروری دانست و بیان داشت: اگر تعاملات سازنده بین این دو صورت نگیرد، صنعت پویا و فعالی نخواهیم داشت.

صفی‌خانی با انتقاد از این‌که خروجی آموزش دانشگاهی مطلوب نبوده است، خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با به روز کردن کمپانی‌های خود به وسیله دانش و تخصص دانشگاهی به تولید و جایگاه مطلوبی در بازار جهانی دست یافته‌اند.

وی به ضرورت بومی‌سازی در استان اشاره و تأکید کرد: بایستی شرکت‌ها دانش‌بنیان شوند که به واسطه آن نه تنها از قیمت تمام‌شده تولیدات کاسته خواهد شد، که بهره‌وری را نیز ارتقاء می‌دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، ایجاد واحدهای آرندی در واحدهای صنعتی استان را یک ضرورت عنوان کرد و بیان داشت: بدین منظور سال گذشته با برگزاری کلاس‌های آموزشی توانستیم 8 پروانه آرندی صادر کنیم.

صفی‌خانی با اعلام این خبر که مراکز رشد در واحدهای دانشگاهی با هدف تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است، یادآور شد: اگر مراکز رشد بر اساس چارچوب خود عمل کنند، قطعا به تعامل صنعت و دانشگاه کمک خواهند کرد. این مراکز به تجاری‌سازی ایده‌های واحدهای دانشگاهی کمک شایانی می‌کنند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان:

کاهش هزینه‌ها با تعامل صنعت و دانشگاه میسر می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، تعامل صنعت و دانشگاه را موجب کاهش قیمت تمام‌شده محصولات عنوان کرد.

علی آشتاب نیز که در این همایش سخن می‌گفت، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم با همکاری هم یک بسته تعریف تا بر اساس آن بتوانیم مشکلات مرتبط با حوزه کارفرمایان را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال، یک سال استثنایی است، باید برنامه داشته باشیم و هدفمند مسائل را دنبال نماییم با هم از هدر رفت منابع جلوگیری و از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

 

g1pi_aashtab.jpg

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان این که اگر قرار است این استان به عنوان پایلوت کارآفرینی معرفی شود، اضافه کرد: ضروری است این هدف بر پایه‌ی یک سری مشوق‌ها و برنامه‌ها باشد تا منجر به عبور وضعیت استان در حوزه اشتغال شود، و گرنه برگزاری صرف همایش مورد نظر نیست.

آشتاب از عدم تعامل صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از گرفتاری‌های استان یاد کرد و گفت: ما با یک جمعیت جوان جویای کار مواجه‌ایم که عمده‌ترین آن‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که دانش و تخصص‌شان متناسب با نیاز جامعه نیست.

وی با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل محور هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه کارفرمایان ما خیلی حاضر به هزینه کردن برای پژوهش نیستند. اگر به دنبال ارتباط صنعت با دانشگاه هستیم باید یک مطالعه علمی متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه صورت گیرد.

وی مزیت مهم تعامل صنعت و دانشگاه را پرورش نیروی ماهر و کاهش قیمت تمام شده محصول عنوان کرد.

 

 

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی:

با تعامل صنعت و دانشگاه بسیاری از مشکلات هر دو نهاد مرتفع می‌شود

صید محمد بیرانوندی نیز از دست اندرکاران برگزاری پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه قدردانی کرد و گفت: اگر این تعامل صورت گیرد بسیاری از مشکلات عدیده هر دو نهاد مرتفع می‌شود.

 

xkw8_beyranvandi.jpg

 

وی بر ایجاد و استفاده از ظرفیت پارک‌های فناوری در لرستان تأکید کرد و بیان داشت: صنعتگران باید بپذیرند ارتباط و تعامل پژوهشگران و دانشگاهیان آن‌ها را برای ورود به بازار جهانی کمک می‌کند.

بیرانوندی در ادامه اعلام کرد: آمادگی داریم با اهل دانشگاهیان و اهل صنعت برای تعامل بیشتر از هیچ کاری دریغ نکنیم.

 

معرفی برگزیدگان پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه

در اختتامیه پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که به میزبانی اتاق لرستان در خرم‌آباد برگزار شد از برگزیدگان این همایش با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

 

s6nv__dsc5500.jpg

 

کریم کیاکجوری و مهرداد مدهوشی نویسندگان مقاله “همکاری دانشگاه و صنعت با تأکید بر پارادایم نوآوری باز” رتبه نخست را به خود اختصاص دادند.

سید محمد حسینی نویسنده مقاله “ارتباط دانشگاه و صنعت در مقوله اقتصاد دانش بنیان، زیربنای اقتصاد مقاومتی” به عنوان برگزیده دوم در بخش مقالات پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه معرفی شد.

 

ap4w__dsc5507.jpg

 

مقاله “اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بهره وری عوامل تولید در معادن کشور” به نویسندگی فرهاد امیری و غلامعلی حاجی حائز رتبه سوم در بخش مقالات این همایش شد.

 

wlzp_derakhshide.jpg

 

در ادامه نیز از مسعود عبدالمالکی، سمانه درخشیده، لادن بازگیر و الهام کشوری به پاس کار تحقیقاتی ارزشمندی که انجام داده‌اند تقدیر به عمل آمد.

 

wlzp_derakhshide.jpg

 

همچنین بر اساس این گزارش پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با قرائت بیانیه‌ای در 12 بند به کار خود پایان داد و در حاشیه‌ی این همایش نیز مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار در محل اتاق لرستان افتتاح شد و از تمبر پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه نیز رونمایی گردید.

 

4gf_eftetah.jpg

 

4hke_mirmohamad_sadeghi.jpg

 

f1um__dsc5485.jpg

 

ly0v__dsc5465.jpg