سفیر اتریش با شهردار خرم‌آباد دیدار کرد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در دیدار سفیر اتریش و شهردار خرم‌آباد؛ هدف از حضور سفرای کشورهای مختلف به لرستان را جذب سرمایه گذار خارجی عنوان کرد.

 

jalase (2).JPG

 

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح ورزی در این جلسه‌ گفت: سفیر اتریش در ابتدای حضور خود در خرم‌آباد از قلعه‌ی تاریخی فلک‌الافلاک دیدن کردند، سپس با استاندار لرستان دیداری داشتند و در این دیدار پیشنهاداتی ارائه شد که در صورت اجرایی‌شدن می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد.

وی به ارتباط دیرینه‌ی فرهنگی اتریش و ایران اشاره کرد و بیان داشت: با رایزنی‌های صورت گرفته بر آنیم در آینده‌ای نزدیک هفته‌ی فرهنگی لرستان را در اتریش برگزار کنیم.

رییس اتاق خرم‌آباد افزود: همچنین هفته‌ی فرهنگی اتریش نیز در خرم‌‌آباد برپا خواهد شد تا شهروندان هر دو طرف با آداب و رسوم و توانمندی‌های همدیگر آشنا شوند.

سلاح‌ورزی؛ خواهرخواندگی خرم‌آباد با یکی از شهرهای اتریش را به سفیر این کشور در تهران پیشنهاد داد و گفت: بهتر است برای این اقدام، شهری از اتریش انتخاب شود که بیشترین تطابق و مشابهت را از لحاظ طبیعت و تاریخی با خرم‌آباد داشته باشد.

 

hoseyn salahvarzi. re.jpg

 

سلاح‌ورزی در بخش دیگری از سخنان خود به ملاقات سفیر اتریش با رییس دانشگاه لرستان هم اشاره کرد و بیان داشت: تبادلات فرهنگی می‌تواند شرایط حضور دانشجویان اتریشی در لرستان و همچنین دانشجویان لرستانی را در اتریش فراهم آورد.

وی هدف از دعوت سفرای کشورهای مختلف به لرستان را جذب سرمایه‌گذار خارجی دانست و گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متعددی مشتاق به سرمایه‌گذاری در ایران هستند که ما با دعوت از سفرای کشورها می‌خواهیم سرمایه‌گذاران خارجی را به استان سوق دهیم.

رییس اتاق خرم‌آباد گفت: شهرداری مرکز استان، زمین‌های بسیار مناسبی در اختیار دارد که اگر سرمایه‌گذاران اتریشی تمایلی به ساخت هتل و مرکز خرید داشته باشند، به نظر می‌رسد شهرداری خرم‌آباد آمادگی مشارکت دارد.

سلاح‌ورزی یادآور شد: در صورت حاصل شدن توافق می‌توانیم برای تأمین مالی پروژه‌ها از همکاری مؤسسات مالی اتریشی بهره‌مند شویم.

 

شهردار خرم‌آباد:

شهرداری خرم‌آباد در ساخت هتل و مرکز خرید مشارکت می‌کند

شهردار خرم‌آباد هم به سخنان رییس اتاق این شهر مبنی بر مشارکت شهرداری مرکز استان در ساخت هتل و مرکز خرید توسط سرمایه‌گذاران اشاره کرد و بیان داشت: از همین جا آمادگی و مشارکت خود را بدین منظور اعلام می‌داریم.

 

mahamad mehrabi. shahrdar khoramabad.JPG

 

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مهرابی با بیان اینکه لرستان پایتخت ژئوتوریسم ایران محسوب می‌شود، بیان داشت: لرستان سرزمین بکری است که اگر کشف شود می‌تواند به تنهایی پاسخگوی نیازهای کشور باشد.

وی به تمدن چند هزار ساله‌ی خرم‌آباد اشاره و اعلام کرد: این شهرستان بر اساس غارها و بناهای تاریخی‌اش قدمتی 40 هزار ساله دارد که در کشور منحصر به فرد است.

شهردار خرم‌آباد به همخوانی طبیعت و فرهنگ لرستان با کشور اتریش اشاره کرد و اظهار داشت: این همگونی و همحوانی می‌تواند زمینه‌ای برای خواهرخواندگی بین خرم‌آباد و یکی از شهرهای اتریش باشد.

مهرابی اضافه کرد: به همین منظور شهرداری خرم‌آباد، شهری را که برای خواهرخواندگی اعلام آمادگی می‌کند، برای سفر به لرستان  دعوت می‌کند.

مهرابی با بیان اینکه موانع پنهان سرمایه‌گذاری در لرستان شناسایی شده است، افزود: این موانع مرتفع شده و شرایط حضور سرمایه‌گذار در لرستان فراهم است و از آن استقبال می‌کنیم.

 

سفیر اتریش در تهران:

تمدن اتریش به قدمت تاریخ لرستان نیست

سفیر اتریش در ایران هم در این دیدار گفت: تاریخ و تمدن اتریش به قدمت تاریخ لرستان نیست.

“فردریش اشتیفت” از رییس اتاق خرم‌آباد به خاطر مهمان‌نوازی و ابتکار عمل‌اش تشکر کرد و گفت: از همان ابتدای حضورم در خرم‌آباد از همه چیز از جمله آب و هوا و کوه‌هایی که این شهر را احاطه کرده‌اند، لذت بردم.

 

feredrish eshtifet. safire otrish.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی خرم‌آباد؛ وی به بازدید خود از قلعه‌ی تاریخی فلک‌الافلاک اشاره کرد و بیان داشت: با دیدن این قلعه متوجه شدم خرم‌آباد دارای ظرفیت‌های فراوانی است و واقعاً تحت تأثیر زیبایی‌های این شهر قرار گرفتم.

سفیر اتریش در تهران خطاب به شهردار خرم‌آباد گفت: من گفته‌ی شما مبنی بر مشابهت لرستان و اتریش به لحاظ طبیعی را تأیید می‌کنم.

“اشتیفت” به معرفی کشور اتریش پرداخت و ادامه داد: کشور ما کوهستانی و دارای منابع آب فراوان است که این موضوع خود جاذبه‌‌ای برای گردشگری به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: جمعیت اتریش 8 میلیون نفر است و 68 میلیون متر مکعب مساحت دارد و سالانه 120 تا 140 میلیون گردشگر از طبیعت و توانمندی‌های این کشور بازدید می‌کنند که بخش عمده‌ی تولید ناخالص کشورمان از راه گردشگری به دست می‌آید.

سفیر اتریش در تهران گفت: لرستان ظرفیت ژئوتوریسم و اکوتوریسم را دارد؛ قدمت تاریخی لرستان بیش از تاریخ اتریش است و در واقع می‌توان گفت زمانی که در لرستان مفرغ و برنز تولید می‌شده، گذشتگان ما هنوز به دنبال شکار حیوانات بوده‌اند.

اشتیقت به ارتباطات فرهنگی اتریش و ایران اشاره و تصریح کرد: اتریش از سال 1958 یک انجمن فرهنگی در ایران دارد که ایران نیز نظیر آن را در وین دارد.

 

jalase (3).JPG

 

وی به برگزاری هفته‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: هفته‌های فرهنگی با تمرکز بر لرستان در وین انجام خواهد شد و پیشنهاد طرف ایرانی مبنی بر خواهرخواندگی را هم با مسئولان کشورم مطرح خواهم کرد و شاید بشود گفت خواهرخواندگی خرم‌آباد با شهر “اینسبورک” اتریش به لحاظ مشابهت متصور باشد.

“فردریش اشتیفت” به همکاری‌های اقتصادی با لرستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه ظرفیت فراوانی برای همکاری وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین با دیداری که با رییس دانشگاه لرستان داشتیم، همکاری دانشگاهی بین دو طرف برقرار خواهد شد و اعلام و تضمین می‌کنم این ارتباط را بین دانشگاه لرستان و اتریش فراهم آورم.

 

jalase (1).JPG