تا اصلاح قوانین، راه زیادی پیش رو داریم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه فعالان بخش خصوصی با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در اتاق خرم‌آباد برگزار شد، با قدردانی از تلاش‌های این اداره‌کل، گفت: خوشبختانه اخیراً شاهد بهبودهای قابل‌توجهی در زمینه‌ی روابط کار و دعاوی میان کارگر و کارفرما هستیم، به نحوی که موضوعاتی که منجر به صدور رای شده‌اند، از نظر آماری کاهش چشمگیری داشته‌اند.

 

IMG_1265.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی بیان داشت: در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان هم شاهد زحمات قابل تقدیر مجموعه‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و هستیم که در رابطه با تامین سرمایه در گردش وحدهای اقتصادی و تسهیلات نقش‌آفرینی خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به طرح کارورزی اظهار داشت: هم در رابطه با حل مشکلات واحدهای تولیدی و هم ایجاد اشتغال، طرح کارورزی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرا درخواهد آمد که طرح بسیار خوبی است و مسلماً از نظر ایجاد اشتغال در استان اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه برای اجرای این طرح در استان لرستان شرایط و تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده که جای قدردانی دارد.

 

hosein selahvarzi.d.jpg

 

سلاح‌ورزی در بخش دیگری از سخنانش گریزی به قوانین کار زد و تصریح کرد: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در زمینه‌ی قوانین مربوط به کار با عدم تعادلی مواجه بوده‌ایم که خوشبختانه برای اولین بار به نظر می‌رسد در زمان حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی ریل واقعی خودش قرار گرفته است.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم‌کننده‌ی روابط کار است، عنوان داشت: واقعیت این است که تا اصلاح قوانین راه زیادی پیش رو داریم.

 

IMG_1262.JPG

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: خوشبختانه دولت، دستگاه‌ها را ملزم نموده تا پیش از تدوین و تصویب قوانین و دستورالعمل‌ها، نظرات بخش خصوصی را دریافت و در آن‌ها لحاظ نماید.

حسین سلاح‌ورزی به قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه مشکلات زیادی وجود دارد، همین قدر کافی است بدانیم که مشابه قوانین ما در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خبر داد:

لرستان پایلوت طرح کاروَرزی فارغ‌التحصیلان است

در ادامه‌ی این جلسه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به اینکه استان لرستان به عنوان پایلوت طرح کارورزی در کشور تعیین شده است، اظهار داشت: بر اساس این طرح فارغ‌التحصبلان دانشگاهی پس از طی نمودن دوره‌های آموزشی، برای کار به کارفرمایان و واحدهای تولیدی پذیرنده معرفی می‌شوند.

 

ali ashtab.JPG

 

علی آشتاب با تاکید بر اینکه این نیروها مشمول قانون کار نخواهند بود، گفت: پرداخت حق بیمه و پنجاه درصد از دستمزد این نیروها به عهده‌ی خودمان است؛ یعنی در نهایت تنها 200 هزار تومان از دستمزد 400 هزار تومانی آن‌ها را کارفرمایان پرداخت می‌نمایند.

آشتاب با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای نسبت به آموزش رایگان این کاروَرزان موظف گردیده، اظهار داشت: در نهایت آنچه در اختیار کارفرمایان و واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد، نیروی ارزان‌قیمتی است که با توجه به مشکلاتی که آن‌ها در زمینه‌ی نقدینگی دارند، می‌تواند برایشان مفید و موثر باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه اعتقادمان حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری و اشتغال استان است، عنوان کرد: در واقع با به سرانجام رسیدن این طرح، هم در زمینه‌ی کمک به واحدهای تولیدی گام برمی‌داریم و هم به بهبود وضعیت اشتغال استان کمک می‌کنیم، بر همین اساس از کارفرمایان و واحدهای تولیدی می‌خواهیم که درخواست خود را برای در اختیار گرفتن این نیروها ارائه نمایند.

 

IMG_1269.JPG

 

علی آشتاب با تاکید بر اینکه همواره رویه‌ی تعاملی را برای برطرف نمودن مشکلات در نظر گرفته‌ایم، گفت: شاهد این مدعا این است که در دو سال گذشته هیچ کارفرمایی را به دستگاه قضایی معرفی نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه‌ی واحدهای بحران‌دار استان هم همواره نگاه‌شان مساعدت به آن‌ها و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بوده است، عنوان داشت: از آنجا که عمده‌مشکل واحدهای تولیدی استان مشکل سرمایه‌در گردش می‌باشد، تلاش کرده‌ایم در کارگروه اشتغال با معرفی آن‌ها برای تسهیلات موجود، باری از روی دوش‌شان برداریم.

آشتاب با تاکید بر اینکه حضور بازرسین ما در واحدهای تولیدی استان جنبه‌ی مشاوره‌ای دارد، گفت: در حوزه‌ی رسیدگی به پرونده‌های مشاغل سخت و زیان‌آور هم فرایند رسیدگی در مدت‌زمان کمتر از دو هفته صورت می‌گیرد که با توجه به نُرم کشور و استان‌های دیگر بسیار مظلوب است.

 

IMG_1274.JPG

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان داشت: صندوق کارآفرینی امید هم امکان دیگری است که بر اساس تسهیلات این صندوق، ایجاد پنج هزار شغل برای سال 95 هدفگذاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نگاه و اعتقادی که دولت و شخص استاندار لرستان دارد، ما هم اعتقاد داریم که توسعه باید توسط بخش خصوصی اتفاق بیفتد، اظهار داشت: بر همین اساس تلاش می‌کنیم تصمیمات و برنامه‌هایمان متناسب با وضعیت استان و بنگاه‌های اقتصادی باشد.